Vuoden 2020 kauppakeskusteko -kilpailuun saatiin 13 osallistujaa mikä, on lähes nelinkertainen määrä edeltäviin vuosiin verrattuna. Teot osoittavat, että murroksessa oleva toimiala on täynnä innovaatioita! Keväälle suunniteltu Vuoden kauppakeskusteko Awards -tilaisuus siirtyi koronaepidemian vuoksi ja Vuoden kauppakeskusteko 2020 -kilpailun voittaja julkistettiin 10.11. pidettävässä tilaisuudessa.
Vuoden kauppakeskusteko 2020: Rovaniemeläinen Rinteenkulma panosti paikallisuuteen menestyksekkäästi
1. Kauppakeskus Kaari: Kaaren Kulma -ravintolamaailma
Kaaressa vuonna 2017 tehdyn suuren toiminnallisen layoutin uudistuksen jälkeen luonteva seuraava askel oli ravintolatarjonnan parantaminen. Kaaren Kulma rakennettiin entisen HOK:in Kylä-ravintolat –kokonaisuuden tilalle. Kaaren asiakkaille toteutetun kuluttajakyselyn tuloksia hyödynnettiin ravintolamaailman tarjonnan suunnittelussa. Kaaren Kulmassa on yhteensä 11 yksikköä, joista 9 on täysin uusia. Yrittäjiä on hyvin erilaisista kulttuureista ja puheensorinassa kuuluu nykyisin monia uusia kieliä. Paremman ravintolamaailman tekeminen oli paitsi hauskaa, myös kannattavaa. Lisäksi paikalliset asukkaat ovat löytäneet Kaaren Kulman tapaamispaikkana, sekä lähellä olevien yritysten työntekijät saivat uuden viihtyisän lounaspaikan.
2. Rinteenkulma: Anttilan konkurssi – Miten pienen kaupungin pieni kauppakeskus selvisi?
Rinteenkulman Anttila hakeutui konkurssiin kesällä 2016 ja sulki liikkeensä. Vuoden kuluessa lisää ketjuliikkeitä lähti pois. Pelkästään Anttilan käytössä oli vajaa kolmasosa Rinteenkulmasta. Rohkeiden päätöksien tuloksena vuonna 2019 Rinteenkulma on lähes täynnä.
Rinteenkulma liittyi Rovaniemellä perustettuun rovaniemeläistä kauppaa edistävään Likiliike yhdistykseen jäseneksi heti perustamisen alkuvaiheessa ollen ainoa kauppakeskus Rovaniemellä, joka täyttää jäsenkriteerit. Rinteenkulmassa korostuu paikallinen tarjonta kansainvälisen ketjutarjonnan sijaan. Rovaniemellä turismi on voimakasta ja matkailija haluaa mieluummin asioida paikallisten kanssa, sillä ketjuliikkeitä he näkevät kotikaupungeissaankin. Tähän matkailijoiden toiveeseen on vastattu, nyt vuokralaisia on kauppakeskuksessa hieman yli 50, joista 30 on rovaniemeläisiä yrityksiä. Rinteenkulma sai vuoden Likiteko -palkinnon vuonna 2019.
3. Kauppakeskus REDI: Uudenlainen, innovatiivinen ja rohkea markkinointiteko: yhteistyö ison kansainvälisen tosi-tv-ilmiön kanssa ja Big Brother Suomen tuominen REDI-kauppakeskukseen
Big Brother Suomi tuotiin REDI-kauppakeskukseen. REDI on urbaani kohtauspaikka, joka tarjosi loistavan sijainnin BB-talolle. Asukkaat sekä tuotantoryhmä elivät mukana yli 10 viikon ajan. BB–talon rakentaminen kauppakeskukseen oli globaalistikin aivan poikkeuksellinen ja historiallinen, tällaista ei ole koskaan aiemmin toteutettu missään 60:ssa tuotantomaassa. REDIn tekniset ratkaisut mahdollistivat BB-talon rakentamisen jo olemassa oleviin puitteisiin kestävän kehityksen periaatteen mukaan. Yhteistyö vaikutti brändimielikuvaan positiivisesti ja paransi REDIn tunnettuutta huomattavasti. Big Brother Suomi ja REDI olivat täydellinen pari ja ilmiön ympärille tuotettu mainonta sai korkeat huomioarvot. Rohkeaa kauppakeskusta ei ole ilman rohkeita vuokralaisia, REDIn vuokralaiset lähtivät ennakkoluulottomasti mukaan luomaan uudenlaisia näkyvyys- ja yhteistyömalleja.
4. Kauppakeskus Entresse: Museo osaksi arjen palveluita
Entresseen avattiin Helinä Rautavaaran museo. Museossa järjestetään vaihtuvia näyttelyitä, musiikki-, tanssi- ja keskustelutilaisuuksia, työpajoja, elokuvaesityksiä ja muita tapahtumia. Museo sopii erinomaisesti keskikokoisen kauppakeskuksen liikevalikoimaan, luoden kokemuksellisuutta ja vaihtelua totuttuun kauppakeskusympäristöön. Museo tuo kauppakeskukseen ihmisryhmiä, jotka eivät välttämättä muuten kävisi Entressessä. Kauppakeskuksen rooli kuluttajalle muuttuu. Oppiminen, itsensä kehittäminen ja kulttuuri ovat luonnollisia kehitysaskeleita kauppakeskukselle alkavalla vuosikymmenellä.
5. Kamppi Helsinki: Euroopan suurin MUJI Flagship Kamppi Helsinkiin
Kehitysideat Kampin neljännen kerroksen tulevaisuudesta olivat vaihdelleet laidasta laitaan. Haasteena oli kerroksen vajaakäyttö ja vuokralaismixin hajanaisuus. Vaihtoehtoisia toteutussuunnitelmia vietiin rinnakkain eteenpäin. MUJIn pop up Kampissa jouluna 2018 oli huikea menestys ja parhaiten menestynyt MUJI pop up globaalisti. Japanissa tehtiin päätös, että Suomeen rantaudutaan koko valikoimalla. Hyvä kokemus Helsingin ja erityisesti Kamppi Helsingin pop upeista varmisti päätöstä. Asiakastutkimuksen mukaan MUJI oli yksi odotetuimmista brändeistä Helsingissä. Japanissa perustettu MUJI tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita tuotteita, kuten kodin tavaraa, vaatteita ja ruokaa. MUJI on ainutlaatuinen, innovatiivinen, urbaani ja elämyksellinen myymäläkonsepti.
6. Kauppakeskus Trio: Lahden palvelutori
Lahden Palvelutori avattiin kauppakeskus Trion toiseen kerrokseen. Noin 1000 neliömetrin suuruinen palvelutori on uudenlainen konsepti, jossa samaan tilaan on keskitetty useita monipuolisia julkisia palveluita. Lisäksi on tiloja erilaisiin tapaamisiin, itsenäiseen työskentelyyn, lastenhoitoon ja tapahtumiin. Palvelutorin myötä päijäthämäläisten julkiset palvelut ovat saatavilla kätevästi yhdestä paikasta. Hyvin saavutettavissa olevat julkiset palvelut helpottavat ihmisten arjen asiointia. Tarvittaessa voi hoitaa useamman asian yhdellä asioinnilla ja tämän etuina ovat yhteiskunnallinen vaikuttavuus, demokraattisuus, palveluiden laatu sekä taloudellinen tehokkuus. Cityconin näkökulmasta palvelutorihankkeen taustalla on myös halu integroida Trio entistä paremmin osaksi Lahden ydinkeskustaa ja pyrkiä avaamaan sen sisäänkäyntejä osaksi katutilaa.
7. Kauppakeskus Akseli: Enemmän kuin kauppakeskus
Seinäjoen Akselissa vuosi 2019 oli täyden kympin juhlavuosi, joka näkyi, kuului ja tuntui läpi vuoden erilaisissa markkinointitempauksissa. Juhlavuoden aikana pyydettiin asiakkailta palautetta ja ideoita ”Täyden kympin idea” -lomakkeella, jonka pohjalta tehtiin isoja ja pieniä palveluihin liittyviä muutoksia. Akselin elämykselliset palvelut täydentyi kulttuuritoimijoilla (taidemuseolla ja teatteriravintolalla) sekä vapaa-ajan elämyspisteillä (keilaradoilla, biljardipöydillä ja dartstauluilla). Lisäksi Akselista löytyy monipuoliset ja uniikit ravintola- ja kahvilapalvelut, hotelli sekä laaja valikoima erikoisliikkeitä. Monipuolisen elämyksellisen tarjonnan myötä otettiin käyttöön uusi slogan ”Enemmän kuin kauppakeskus.”, jonka vahvan lupauksen Akseli lunastaa helposti.
8. Ideapark Seinäjoki: Ideapark Seinäjoki avattiin
Seinäjoen alue on odottanut jo yli 10 vuotta uutta kaupan keskittymää. Odotukset palkittiin 14.11.2019, jolloin Ideapark Seinäjoki avasi ovensa. Seinäjoen Ideapark ei ole periteinen kauppakeskus, vaan uuden ajan elämyksellinen kaupan ja viihteen keskus, josta käytetäänkin nimitystä viihdekeskus. Seinäjoen Ideapark tarjoaa asiakkailleen valtavan valikoiman viihdettä; sisähuvipuisto Duudsonit Activity Park, Viihdekeskus Hollywood keilaratoineen, hohtogolfeineen ja pakohuoneineen, Pikseli Virtuaalipuisto, sekä tapahtumien järjestämiseen tarkoitettu 2500 neliön kokoinen ja 10 metrin korkuinen Keskusareena upean tekniikan siivittämänä tarjoavat alueella aivan uudenlaisia kauppakeskuselämyksiä. Ideapark Seinäjoen nelipäiväisissä avajaisissa vieraili lähes 200 000 kävijää ja ensimmäisen 1,5 kk aikana ylitettiin miljoonan kävijän raja.
9. Kauppakeskus Westeri: Lähikauppakeskuskonseptin uusi aika – aidosti asiakaslähtöinen kauppakeskus ja alueen kehityshankkeiden sydän
Tampereen länsipuolella sijaitseva Tesoma on kärsinyt vuosien saatossa huonosta maineesta, mutta uudet hankkeet, Keskon kauppakeskus Westeri suunnannäyttäjänä, ovat kääntäneet mielikuvia mielenkiintoista, yhteistöllistä ja hyvää asuinpaikkaa kohti. Kauppakeskus Westeri toimii alueen sydämenä ja on toiminnallaan yhtenä kehityshankkeiden vetureista. Westeri on aidosti asiakaslähtöinen kauppakeskus, joka edustaa koko kehittyvän Tesoman yhteisöllisiä arvoja ja toimii koko kehittyvän kaupunginosan ankkurina. Westeri on arjen viihtyisä kohtaamispaikka, jossa asiakasta aidosti arvostetaan ja asiakkaasta pidetään huolta. Westeristä löytää kaikki arjen tärkeimmät liikkeet ja palvelut, joita täydentävät muun muassa terveysasema, kirjasto ja nuorisotilat.
10. Mall of Tripla: Helsingin uusi sydän - Miten Pohjoismaiden suurin kauppakeskus ja kaupunkikeskus Mall of Tripla avautui ja muutti koko markkinaa
Mall of Tripla on Helsingin uusi sydän. Se sijaitsee täydellisten kulkuyhteyksien päässä. Hyvien kulkuyhteyksien lisäksi kilometrin säteellä sijaitsevat Hartwall Areena, Messukeskus Olympia stadion ja Linnanmäki lisäävät asiakaspotentiaalia. Mall of Tripla kokoaa yhteen trendit, kulttuurin ja kaupungin. Muodissa nähdään suomalaisia, sekä kansainvälisiä huippumerkkejä. Ravintoloita ja kahviloita on upea valikoima, niin tuttuja klassikoita kuin paikallisia herkkuja street foodista fine diningiin. Triplasta löydät kulttuuria, viihdettä, kuntoilua, hoivaa, kauneutta ja hauskaa, aikuisille ja lapsille. Neljännessä kerroksessa yhdistyy kaupungin liikennevirrat ja se on tärkeimpien julkisten liikenteen reittien risteys, josta löytyy myös kahvilat, nopeat ostospaikat ja kätevät palvelut asukkaille ja työmatkalaisille.
11. Hansakortteli: Pannukahvila Ihme & Kumma
Hansakorttelissa pohdittiin, miten kahvilatilaa voisi käyttää uudella tavalla, esimerkiksi paikallisten pientoimijoiden tukemiseksi. Vastaan tuli tilaisuus lähteä Pannukahvila Ihme & Kumman kanssa tekemään yhteistyötä tilan osalta. Ihme & Kumman pää tavoitteena on tukea osatyökykyisten kehitysvammaisten työllistymistä ja elämänhallintaa sekä ylläpitää arjen taitoja. Työstä saatu raha korvaus auttaa nuoria itsenäistymään myös muilla elämän osa-alueilla. Toiminnan kantavana teemana on tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus ja ennakkoluulottomuus. Hansakortteli on aktiivinen ja avoin toimija ja kauppakeskus on määritelty syrjinnästä vapaaksi alueeksi. Yhteistyö on uudenlaista, innovatiivista ja arvokasta vaikuttamista.
12. Kauppakeskus Valkea: Roihu Repolaisen Valkea
Vuoden 2018 lopussa Kauppakeskus Valkeaan avattiin uusi Perhehuone, jota oli jo pitkään toivottu, mutta tilanpuutteen takia ei ollut toteutettu. Perhehuoneen menestyksen ansiosta Valkean johdossa ja markkinoinnissa alettiin laajemmin pohtia, miten lapsiperheiden tarpeisiin voitaisiin vastata parhaalla mahdollisella ja odotukset ylittävällä tavalla. Koska Kauppakeskus Valkeassa vannotaan tapahtumallisuuden ja elämysten voimaan, myös lapsiperhekohderyhmän palveluita lähdettiin kehittämään elämyksellisyys ja vierailukokemuksen ylivertaisuus tähtäimessä. Keskustakauppakeskuksena Valkealle on myös tärkeää olla kantamassa iso kortensa kekoon Oulun keskustan elävyyden kehittämiseksi.Vuoden 2019 kehittämistyön tuloksena syntyi Roihu Repolaisen Valkea, jonka myötä Oulun keskustassa järjestettiin moninkertainen määrä lapsiperheille suunnattuja elämyksiä edellisiin vuosiin verrattuna.
13. Citycon – #STOPkiusaamiselle
Citycon on jo pitkään tehnyt yhteistyötä nuorison ja nuorison kanssa tekemisissä olevien toimijoiden kanssa. Kiusaaminen on valitettavasti tuhansien lasten ja nuorten arkipäivää, joten oli aika pohtia, mitä muuta Citycon voisi tehdä asiaa parantaakseen. Kampanjan tarkoituksena on saada aikaan pysyvä muutos ja vähentää kaikenlaista kiusaamista niin kauppakeskuksissa kuin missä tahansa muuallakin. Kampanjan sanansaattajiksi valittiin joukko sosiaalisesta mediasta tuttuja vaikuttajia, joilla oli omakohtaista kokemusta kiusattuna tai kiusaajana olemisesta. Myös kauppakeskuksen vuokralaiset lähtivät kampanjaan mukaan. Kampanjan ytimenä toimi #STOPkiusaamiselle-nettisaitti, johon koottiin mukana olevien vaikuttajien videot, IG-postaukset, #STOPkiusaamiselle tägätyt postaukset Instagramista ja Facebookista sekä Nuorten Palvelu ry:n tuottamaa tietoa ja ohjeistusta siihen, mistä saa apua.
Paikallisten toimijoiden ja asiakkaiden osallistaminen konseptin suunnitteluun nähtiin erittäin hyvänä ja jatkuvuutta edistävänä tapana luoda uutta toimintaa kauppakeskuksiin. Osallistaminen toimii osana markkinointia. Konseptilla on ollut virkistävä vaikutus paikalliseen markkinaan ja siten myös uudet asiakkaat ovat löytäneet paikan.
Ehdotuksen meriitit ovat ehdottomasti rohkeudesta ajatella ja olla vahvasti tukemassa kaupungin keskustan elävyyttä. Ehdotus todentaa hienosti tulevaisuusajattelua ja rohkeutta kokeilla uusia konsepteja vahvan kokonaisuuden luomiseksi. Kulttuuri osana kauppakeskusta nähtiin erinomaisena lisänä perinteiseen toimintaan.
Tuomaristo arvosti korkealle ehdotuksen vastuullisuuden todellisena työpaikkana ja liiketoimintana. Konseptin tarina on hieno ja siinä on mukana jatkuvan kehittämisen idea. Tuomaristo kannustaa toimijoita luomaan uusia liiketoiminta mahdollisuuksia toimintaa uudistaakseen murroksessa olevan kauppakeskusliiketoiminnan puitteissa.
Tuomaristo oli vaikuttunut monikulttuurisuuden ja työttömien työllistämisen nostamisesta museon kautta kauppakeskuksen toiminnan ytimeen. Tuomaristo näki konseptissa isommankin potentiaalin levittää toimintaa paikalliseen yhteisöön. Ehdotus on erittäin hyvä avaus ja tuomaristo haluaa rohkaista toimijoita viemään toimintaa eteenpäin ja ottamaan mallin vielä voimakkaammin toiminnan ytimeen. Entressella on mahdollisuus erottua markkinasta konseptilla, mikäli siihen panostetaan jatkossa vieläkin enemmän.
Tuomaristo piti ehdotuksen aihetta erittäin tärkeänä. Nuorten ottaminen mukaan asian edistämiseksi ja keskusteluttamiseksi on ehdottomasti tie, jolla on pitkät positiiviset jäljet. Tuomaristo kannustaa nuorten palvelualustan jatkokehittämistä erittäin toivottavana.
Hieno selviytymistarina, joka osoittaa tahtoa ja innovatiivisuutta. Erityisesti tuomaristoon vaikutti paikallisen tarjonnan lisääminen, kilpaileminen alueellisilla vahvuuksilla murroksessa olevassa kaupan markkinassa. Paikallisuuteen panostaminen on hyvin voimakkaasti kuluttajatrendeissä näkyvissä mutta harvoin nähty tällaisena tarinana. Tuomaristo kiittää rohkeutta investoida vaikeassakin tilanteessa. Konsepti on monistettavissa ympäri Suomea. Ehdotus täyttää kilpailun asettamat kriteerit.
Tuomaristo haluaa rohkaista Valkeaa jatkamaan ja kehittämään lapsiystävällistä toimintaa. Ehdotus nähtiin erittäin hyvänä jopa yhteiskunnallisia syntyvyyteen asti ulottuvia vaikutuksia omaavana konseptina. Konseptin jatkuvuus kertoo Valkean sitoutumisesta asian edistämiseen.
Energinen markkinointikampanja. Erityiskiitos hauskasta erilaisesta esityksestä. Redi on valinnut tiensä erilaisena kauppakeskuksena ja ehdotus sopii hyvin juuri tuohon valittuun tiehen. Tuomaristo näki ehdotuksen rohkeuden ja uutuusarvon luovan uutta polkua kauppakeskustoimintaan.
Erinomainen konsepti. Tuomaristo näki erityisesti konseptin perusidean vahvuuden, jossa julkiset palvelut tuodaan sinne missä ihmiset ovat, kannustettavana kehityssuuntana ja polkuna, joka sopii erityisen hyvin murroksessa olevaan kauppakeskusmaailmaan. Erityismaininta tilaisuuteen tarttumisesta ja vahvasta konseptiajattelusta.
Hieno ja onnistunut uuden tavaratalokonseptin lanseeraus. Tuomaristo piti erinomaisena saavutuksena uuden merkittävän kaupallisen toimijan saamisesta Suomeen ja sen sijoittumisesta Kampin ylempään kerrokseen, joka perinteisesti on kaupallisena tilana aina haastava. Tuomaristo kiittää erityisesti tavaratalokonseptin uudistamista ja sitä että Kampissa riittää rohkeutta uusien innovatiivisten avauksien tiellä.
Suomessa omaa luokkaansa oleva konsepti, joka kestää kansainvälisen vertailun. Tuomaristo piti ehdotusta erinomaisena saavutuksena uuden kaupallisen toiminnan ylittävän kokonaisuuden luomisesta. Konseptissa on hienoja kotimaanmarkkinassa uusia toimintoja. Monia asioita on pystytty ajattelemaan uudella tavalla. Ehdotus on nostanut koko Suomen kaupallisten ympäristöjen vaatimustasoa.
Ehdotuksen arvo perustuu voimakkaasti paikallisidentiteetin edistämiseen ja ylpeyteen paikallisuudesta. Tuomaristo rohkaisee toimijaa kehittämään paikallisuutta ja vaikuttavuutta edelleen. Ehdotusta pidettiin erityisesti arvokkaana peruskonseptina lähiöiden mielikuvan parantamisessa. Kaikki me ansaitsemme miellyttävät lähipalvelut.