1. Kauppakeskus IsoKristiina Lappeenranta: Kauppakeskus, teatteri ja hotelli saman katon alle (Voittaja)
Yli kaksi vuotta kestäneen remontin aikana IsoKristiinan vanha osa uudistettiin täydellisesti ja samalla kauppakeskusta laajennettiin. Laajennushankkeen yhteydessä hyödynnettiin tehokkaasti olemassa olevia rakennuksia ja uudistettiin niiden käyttötarkoituksia. Vanhat toimistotilat otettiin hotellikäyttöön ja hotellilta puolestaan vapautui maantasokerroksesta tilaa kaupallisille palveluille. Tyhjäksi jäänyt tontti puolestaan otettiin hyötykäyttöön sijoittamalla siihen pysäköintilaitoksen laajennus, liiketiloja ja ravintoloita kolmeen tasoon sekä kaiken päälle kaupungin teatteri. Vanhaan osaan tehtiin tilat Finnkinon elokuvateatterille. IsoKristiinassa on nyt noin 80 erilaista liikettä ja palvelua.
2. Kauppakeskus Sello: Matka kullasta platinaan
Sello saavutti toiminnan aikaisen LEED EB PLATINUM -tason ympäristöluokituksen Euroopan ensimmäisenä kauppakeskuksena. Sertifiointiprosessin aikana tehostettiin kauppakeskuksen ylläpitoa ja toimintaa sekä toteutettiin LEED EB PLATINUM -luokitustasoon vaadittavia kehitystoimenpiteitä. Sellossa on jo vuosien ajan tehty mittavia ekotehokkaita toimenpiteitä, jotka LEED-luokituksenkorkein taso todentaa. Esimerkkeinä toimenpiteistä ovat muun muassa valaisimien korvaaminen laajasti energiatehokkailla led-valaisimilla, ilmanvaihdon ohjaaminen tarpeen mukaan, joutsen merkitty siivous, asiakkaille tarjottavat kierrätyspalvelut ja koko kauppakeskuksen kattava vesitehokkuuden kehitysprojekti. Sellossa toimivat palveluntuottajat ja liikkeet sekä niiden henkilökunta ovat vahvasti talkoissa mukana ja auttoivat omalla panoksellaan korkeimman tason luokituksen saavuttamisessa.
3. Kauppakeskus Mylly: Uudistus- ja laajennusprojekti
Syntyi kokonaan uusi Mylly, myös alkuperäinen Mylly uudistui. Mylly on modernia kauppakeskussuunnittelua elämyksellisellä arkkitehtuurilla ja sisustuksella. Suunnittelun teemana olivat vuodenajat. Tavoitteena oli luoda kohtaamis- ja ajanviettopaikka, jossa ihmiset todella viihtyvät. Mylly uusiutui arkkitehtonisesti myös ulkopuolelta, ja kauppakeskuksen ympäristön liikennejärjestelyjä kehitettiin. Rakentamisen aikana hyvällä suunnittelulla onnistuttiin välttämään asiakaskato. Markkinointi suunniteltiin rakentamisvaiheessa, avauksessa ja lanseerauksessa erityisen analyyttisesti ja huolella. Avaamisen myötä asiakasmäärät kääntyivät voimakkaaseen kasvuun kauppakeskuksessa kuin bussiliikenteessäkin.
4. Ideapark Lempäälä: Yhteistyö Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja sen opiskelijoiden kanssa.
Tampereen Seudun Ammattiopisto Tredun opetustilat vietiin Lempäälän Ideaparkiin. Tämä on uudenlainen julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Ideaparkin ja Tredun välinen yhteistyö on uusi ja vaikuttava tapa tuoda opiskelijat ja yritykset yhteen ratkomaan uusin ajatuksin suomalaisen kaupan haasteita. Koulutustilassa opiskelee sisustusalan tilasomistajat, sisutustekstiilialan artesaanit sekä retail-merkonomit.
5. Kauppakeskus Tullintori: ”Irti maasta”
Kauppakeskuksen keskusaukio oli jäänyt vajaakäytölle ja läpikulkualueeksi, eikä tila ollut tuottanut kuin pienimuotoisesti ja satunnaisesti. Kauppakeskuksen iltoihin, varsinkin viikonloppuihin tarvittiin piristystä ja uusia asiakkaita. Tiloihin tehtiin Irti Maasta kiipeilyalue laajalle asiakaskunnalle perheellisistä polttariporukoihin ja tyky-päiviin. Lisäksi tilasta löytyy muun muassa kahvio ja synttärihuone kellaritiloissa. Aula on värikäs ja eloisa, Tullintorin vetonaula, joka houkuttelee uusia asiakkaita Tullintorille – myös muilta paikkakunnilta. Kiipeilyalue näkyy kauppakeskuksen joka kerroksesta ja ympäröivät kahvilat täyttyvät asiakkaista. Irti maasta piristää koko kauppakeskusta ja parantaa huomattavasti yleistä viihtyvyyttä. Yhteistyökumppanina toimi Irti Maasta Oy.
6. Kauppakeskus Forum: Uudistus- ja laajennusprojekti
Forum on pirteä kuusikymppinen kauppakeskus Helsingin ytimessä, jonka juuret ovat syvällä Helsingin keskustassa. Syvistä juurista on kasvanut yli 14 miljoonan kävijän kauppakeskus. Forum kasvoi ylös, alas ja syvemmälle. Forumissa haluttiin muun muassa ylläpitää ja kehittää toimistotilojen kiinnostavuutta ”Forum Offices” konseptin avulla, huomioida ankkurivuokralaisten tarpeita ja saada uusia ankkurivuokralaisia, sekä huomioida loppukuluttajan tarpeet kiinteistön ylläpidon ja vuokralaismixin kautta. Forumin myyntipinta-ala oli ennen projektia 30.700 m² ja projektin jälkeen (2015) se on noin 39.000 m².
Tulosten julkistamistiedote: Elämyksellinen IsoKristiina hurmaa ainutlaatuisuudellaan