1. Kauppakeskus Akseli: Mikkelin keskustan elävöittäminen (Voittaja)
Savon suurin kauppakeskus Akseli avattiin Mikkelissä taloudellisesti vaikeana aikana menestyksekkäästi. Keskuksen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja sen merkitys Mikkelin keskustan elävöittäjänä on suuri. Ympäristö- ja energiatehokkuusarvot ovat ohjanneet kauppakeskus Akselin suunnittelua siitä lähtien, että keskus sijaitsee kaupungin keskustassa ja sinne on helppo tulla kävellen, polkupyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Kauppakeskus Akselin perustajat olivat huolissaan Mikkelin keskustasta, eikä kaupungissa ollut kauppakeskusta, joka houkuttelisi sinne asiakkaita laajemmaltakin alueelta. Kauppakeskuksen tulo alueelle vaikutti myös kävelykeskustan ja toriparkin kehittymiseen.
2. Kauppakeskus Rajalla På Gränsen: Oppilaitosyhteistyö (Kunniamaininta)
Rajalla På Gränsen ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun välille syntyi toimintamalli, jossa AMK tuo liikealan, atk:n ja visuaalisen alan opiskelijoiden Liike-ikkuna nimisen toimipisteen kauppakeskukseen. Liike-ikkuna toimii myös ammattikorkeakoulun toiminnan esittelypisteenä ja tuo kauppakeskuksen toimipisteen kautta palveluja lähemmäksi alueen yrittäjiä ja asiakkaita. Yhteistyö Liike-ikkunan tiimin vetäjien ja opiskelijoiden välillä on saumatonta ja tiivistä. Kauppakeskuksen yrittäjillä on mahdollista saada esimerkiksi pienimuotoista tutkimuspalvelua opiskelijoilta, ja opiskelijat saavat yhteistyön kautta käytännön kokemusta muun muassa markkinoinnista, somistuksesta ja tapahtumajärjestelyistä.
4. Kauppakeskus Trio: Peruskorjaus
Trio peruskorjattiin täydellisesti tämän päivän kuluttajien vaatimuksia vastaavaksi moderniksi kauppakeskukseksi. Kokonaisuus avattiin marraskuussa 2008. Trion uudistushankkeella on ollut merkittävä positiivinen vaikutus koko Lahden kaupunkikeskustan elinvoimaisuuteen ja kehittymiseen. Uusittu kauppakeskus Trio tarjoaa kaupallisen menestyksen edellytykset lähes 100 yritykselle, joista moni on uusia tulokkaita Lahden markkinoilla. Trio kiinnosti useita kansainvälisiä ja kotimaisia ketjuja, joille ei ollut aiemmin tarjolla sopivaa liiketilaa Lahden alueelta. Uudistettu Trio on paitsi moderni ja tyylikäs, myös vihreä. Triolle myönnettiin kesäkuussa 2009 LEED® -ympäristösertifikaatti ensimmäisenä Pohjoismaissa.
5. Myllypuron ostoskeskus
Myllypuron ostoskeskuksen purkaminen käynnistyi. Teko on merkittävä kauppapaikkojen ja lähiöiden uusiutumiskehityksessä ja imagorakentamisessa.
6. Kauppakeskus Iso Myy
Iso Myy halusi parantaa kauppakeskuksen näkyvyyttä, tunnettavuutta ja sisäistä yhteishenkeä. Se tapahtui mm. kehittämällä nettisivuja, suunnittelemalla sisäisen informaatiojärjestelmän, sekä yhteistyön kehittämisen niin organisaation kuin sidosryhmien kanssa. Parannuksen myötä kävijämäärät ovat kohonneet Myyssä ja Myyn nettisivuilla.
7. Kauppakeskus Sello: Enemmän kuin ostoksilla
Enemmän kuin ostoksilla -lause kiteyttää Sellon filosofian. Jatkuvaa kehitystä, eettisesti ja ekologisesti sekä vastuullisia valintoja pienissäkin päätöksissä. Kauppakeskuksen tavoitteet ja teot eivät voi olla vain kaupallisia. Tekojen pitää näkyä kierrätettävistä ostoskasseista ja energiansäästölampuista aina koko kauppakeskuksen energiankulutukseen ja ihmisten hyvinvointiin. Monet pienet teot synnyttävät suuria vaikutuksia. Sellon saavutettavuus on erinomainen ja lähialueen vaikutus on suuri verrattuna muihin pääkaupunkiseudun kauppakeskuksiin. Sellon myötä Suur-Leppävaarasta on tullut yksi Suomen nopeimmin kasvavia asuinalueita. Ja Sellosta Espoon suurin kaupunkikeskus.
Tulosten julkistamistiedote: Kauppakeskus Akseli elävöitti Mikkelin keskustaa