Kauppakeskus Columbus: Automaateilla lisää palveluita ja joustavuutta asiakkaille
Saimme Kauppakeskus Columbuksen omilta vuokralaisilta, asiakkailta ja ulkopuolisilta toimijoilta yhteydenottoja puuttuvista palveluista sekä toiveita keinoista, joilla asiakkaita voisi palvella joustavammin. Asiakkaat olivat esimerkiksi pitkään toivoneet pesulaa kauppakeskukseen. Lisäksi suutarivuokralaisemme oli kertonut, että asiakkaat haluaisivat hakea korjattuja tuotteita heille sopivana aikana, liikkeen aukioloaikojen ulkopuolella. Ratkaisuna toiveisiin toteutimme vain muutamaan kymmeneen neliöön erikoisautomaattien monipuolisen keskittymän, joka palvelee asiakkaita laajasti koko kauppakeskuksen aukiolon ajan. Alueelta löytyy tällä hetkellä suutariautomaatti, pesula-automaatti, verkkokulta-automaatti, työkaluautomaatti sekä automaatti, jossa voi myydä ja ostaa puhelimia. Asiakkaat ovat ottaneet eri automaatit käyttöönsä tehokkaasti, ja olemme saaneet myös positiivista palautetta selkeästä opastuksesta.
Kauppakortteli Pekuri: Kauppakortteli Pekuri – Oulun ydinkeskustan uusi kukoistava keskus
Oulun ydinkeskustan keskeisin kortteli, Pekurin kortteli, tyhjeni lähes kokonaan, kun Stockmann lopetti toimintansa vuonna 2017. Kortteli oli pitkään vajaalla käytöllä, mikä leimasi Oulun ydinkeskustan tilannetta. Kun omistaja vaihtui vuonna 2019, korttelia alettiin kehittämään määrätietoisesti. Tällä hetkellä Kauppakortteli Pekurin käyttöaste on 93 %. Korttelin vetureina toimivat K-Supermarket, Oulun ainoa Premium Alko, Iso Poolmaxin viihdekeskus, 12 ravintolaa, IKEA, kaupungin pääkirjasto sekä Pekurin PATIO, ainutlaatuinen ja upea korttelin sydän. Kolmannen kerroksen liiketilat on muutettu moderneiksi toimistoiksi. Toimistotilaa on yhteensä 6500 m2, ja niiden sadat työntekijät vilkastuttavat korttelin elämää. Kauppakortteli Pekurista on pyritty tekemään viihtyisä kaupunkilaisten olohuone lasten leikkipaikkoineen, johon on helppo tulla, ja jossa viihtyy pidemmänkin aikaa. Näin Pekuri, yksi Oulun keskeisimmistä keskustakortteleista, on nousut uuteen kukoistukseen vuosien hiljaiselon jälkeen.
Redi: Kiertotalouden koko elinkaari yhden katon alla
Redi kehitti ja avasi Suomen ensimmäisen kiertotalouskeskittymän, Second Hand Market Arean. Yli 1300 neliön alue kokoaa kiertotalouden koko elinkaaren yhden katon alle ja on helposti kaikkien kuluttajien ja ohikulkijoiden saavutettavissa. Laadukkaita käytettyjä tuotteita tarjoaa yli 70 yritystä, minkä lisäksi alueella on mahdollista korjauttaa käytettyjä vaatteita ja asusteita sekä kierrättää uudelleenkäytettäviä tavaroita ja poistotekstiilejä. SHM Areasta tuli välittömästi kuluttajien suosikki. Tässä kolmannen kerroksen osassa kävijämäärä kasvoi +40 % v/v ja käytetyt ostostunnit kasvoivat +108 % v/v. Sen lisäksi, että Redi sai enemmän kävijöitä, käytettyjä ostostunteja ja myyntiä, se myös yllätti kaikki ansaitulla mediahuomiollaan. Tulokset kasvavat edelleen, ja alue houkuttelee Rediin uusia kävijöitä, mikä hyödyttää kaikkia vuokralaisia.
Kamppi Helsinki: Kattava ilmeuudistus parantaa asiakaskokemusta ja houkuttelee vuokralaisia
Kauppakeskus Kamppi Helsingin laaja, yli 7000 neliötä kattava sisätilojen ilmeuudistus tukee Kamppi Helsingin urbaania, rohkeaa ja dynaamista identiteettiä sekä lisää Kampin vetovoimaisuutta parantamalla asiakaskokemusta ja houkuttelemalla uusia vuokralaisia. Merkittävässä roolissa uudistuksessa ovat kauppakeskuksen alakatot, joiden muotokieli ja valaistus ovat silmää hiveleviä, mutta myös kestäviä ratkaisuja. Keskusaukiota ja sen reunoja korostettiin mittatilausvalaisimilla, jotka johdattavat ihmisiä ainutlaatuiselle tapahtuma-alueelle ja toisaalta nostavat katseen korkeutta yleimmille tasoille. Uudistusten myötä kauppakeskuksen alkuperäinen arkkitehtuuri, myöhemmin tehdyt päivitykset ja alemmat kerrokset yhdistyvät entistä luontevammaksi ja dynaamiseksi kokonaisuudeksi. Projektille asetettiin myös kestävän kehityksen mukaisia tavoitteita. Ristikkoalakatoilla saavutettiin huomattavia säästöjä materiaalin käytössä ja olemassa olevia alakattorakenteita hyödynnettiin laajasti. Asiakkailta ja vuokralaisilta on tullut ilahduttavia ja spontaaneja palautteita, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä mittaviin uudistuksiin.
Kauppakeskus Minna: Lumottu metsä – lapsiperheiden kohtaamispaikka
Kauppakeskus Minnassa lapsiperheet ovat merkittävä asiakasryhmä yli 50-vuotiaan Lelukauppa Partasen ansiosta. Niinpä Minnassa päätettiin vastata asiakkaiden tarpeisiin keskustasta puuttuneiden lastenhoito- ja leikkitilojen osalta. Lapsille omistettiin koko kauppakeskuksen alin kerros, jonne rakennettiin suomalaisesta luonnosta inspiraationsa saanut lastenmaailma – Lumottu metsä. Rakentamisessa on huomioitu kestävyys, ja esimerkiksi kaikki kiinteät rakenteet ja kalusteet on rakennettu Kuopiossa. Uudistuksen myötä kerrokseen muutti myös yksi uusi vuokralainen. Kohderyhmä löysi uudet ilmaiset palvelut välittömästi; avajaisviikolla kävijämäärä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 47 %. Tutkimusten mukaan Kauppakeskus Minna on kohderyhmälle ”on top of mind” nro 1 Kuopion keskustan kaupallisista tiloista. Vuoteen 2019 verrattuna Kauppakeskus Minnan vaikutusalue on laajentunut ja asiakkaat ovat sitoutuneempia. Lumotussa metsässä järjestetään säännöllisesti lapsiperheille suunnattuja tapahtumia.
Hansakortteli: Pikku Hansa – pienten kaupunkilaisten oma tila
Pikku Hansa on pieni maailma suuren kauppakeskuksen sisällä. Lupauksensa mukaisesti Pikku Hansa on pienille kaupunkilaisille (ja heidän vanhemmilleen) suunniteltu oma ainutlaatuinen tila Turun keskustan alueella. Suunnittelussa on otettu huomioon pienimpiä yksityiskohtia myöten alle kouluikäisten lasten tarpeet ja heidän vanhempiensa toiveet. Kehitystyöhön pääsi vaikuttamaan myös 30 kuluttajasta koostuva Hansaraati. Tyyliä ja turvallisuutta unohtamatta, itse tila ja sen käyttö tehtiin asiakkaillemme tutuiksi sijoittamalla Pikku Hansaan kaksi alkuperäistä asukasta: Haha ja Koko, joiden nimet on juonnettu Hansa ja Korttelin ensimmäisestä tavusta. Haha tuo iloa ja oivalluksia elämään, usein kysymysten kautta. Koko tietää kaiken tilan käytöstä. Heidän avullaan onnistumme kertomaan mukaansatempaavalla tavalla, kuinka lapset ja heidän vanhempansa saavat toimivan ja hauskan kokemuksen käymällä Pikku Hansassa. Pienet asiakkaamme ottivat Pikku Hansan iloisin mielin vastaan, kun se avattiin marraskuussa 2022. Loppuvuoden aikana tilassa ehti vierailla lähes kaksituhatta taaperoa perheineen.
Agore Kiinteistöt: 20-kertainen vuokralaistyytyväisyyden kasvu neljässä vuodessa
Agore Kiinteistöjen portfolio sisältää Suomessa kohteita, jotka sijaitsevat pääosin kaupunkien ydinkeskustoissa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Agoren brändi on uudistettu kokonaan, ja vuokralaisten palveluun on panostettu erityisesti sisäisessä viestinnässä, mikä mahdollistaa helpon ja matalan kynnyksen vuorovaikutuksen. Myös kasvokkain kohtaamisia on lisätty säännöllisillä aamukahvit-konsepteilla. Vuokralaisten NPS on neljän vuoden aikana 20-kertaistunut, ja suurin nousu tapahtui vuonna 2022. Vuokralaiset ovat antaneet myös arvokkaita kohdekohtaisia referenssejä käyttöömme. Vuonna 2022 kohteisiin lanseerattiin kuluttaja-asiakastyytyväisyyskyselyt, joiden NPS nousi kuluvana vuonna. Laatu ja kestävyys sitouttavat Agorea vastuullisessa kiinteistöliiketoiminnassa. Vuonna 2022 Agoren kohteissa tehtiin yhteensä 75 yhteiskunnallisen ja sosiaalisen vastuullisuuden tekoa. Lisäksi jokainen kiinteistömme on mukana useassa paikallisessa järjestössä, jossa ne voivat osallistua ympäristönsä kehittämiseen.
Kaupunkikeskus Lippulaiva: Lippulaivan palvelukonsepti
Lippulaivan visiona ja tavoitteena on olla ”arjen elävöittäjä” ja parhaan palvelun keskus, jotta asiakkaiden arjessa olisi vähemmän pikkuvaivaa ja enemmän Lippulaivaa. Lippulaivalla on oma tarinansa, joka kuvaa palvelukokemusta, ja se on asiakkaiden nähtävillä seinämaalauksena keskuksessa. Tarina sisältää myös Lippulaivan palvelulupauksen ”kun ostokset eivät olekaan koitokset”, ja tämä teksti löytyy mm. jokaisesta keskuksen ostoskärrystä. Jotta palvelukokemus ja -lupaus eivät jäisi vain sanahelinäksi keskuksen visuaalisessa ilmeessä ja markkinointimateriaaleissa, on Lippulaivalle luotu konkreettinen palvelukonsepti, joka toimii asiakaskokemuksen johtamisen työkaluna. Palvelukonsepti määrittelee, miten Lippulaivan iloinen ja arkea elävöittävä brändi sekä palvelulupaus toteutuvat käytännössä. Palvelukonsepti sisältää toimenpiteet, miten ensiluokkainen palvelukokemus varmistetaan palveluntuottajien, vuokralaisten ja keskustiimin yhteisellä tekemisellä.
Kauppakeskus Mylly: Kauppakeskus Myllyn tilakonseptin toolkit
Myllyn uudistunut brändi ja visio alkavat näkyä kauppakeskuksen tiloissa ja niiden kehitystyössä. Myllyn strategian ytimessä on brändi, asiakaskokemus ja henkilöstökokemus. Mylly jakaa fyysisen tilan investoinnit useamman vuoden mittaiselle matkalle, ja ilmettä kehitetään synkronoidusti PTS-suunnitelman kanssa. Loimme Myllylle tilakonseptin toolkitin, joka linjaa Myllyn tilan ilmeen suunnan. Toolkit linjaa Myllyn tilalle uniikin konseptin, joka ponnistaa Myllyn strategiasta ja arvoista. Tilakonseptin toolkit on luotu pääasiassa Myllyä suunnitteleville ihm(eell)isille, konseptipäälliköstä arkkitehtiin ja kiinteistöpalvelupäälliköstä akustiikkasuunnittelijaan. Toolkit helpottaa ymmärtämään, mihin suuntaan Mylly on menossa fyysisessä ulottuvuudessa, jotta se voi lunastaa brändilupauksen maailman ihmeellisimmästä raisiolaisesta kauppakeskuksesta.
Kauppakeskus Sello: Sellon Viaporintorin kesäterassi
Espoon paras koko perheen 400-paikkainen Viaporintorin kesäterassi kutsui viettämään aikaa sekä nauttimaan hyvästä ruoasta ja kulttuurista 1.6-28.8.2022. Mukana oli yhteensä seitsemän eri ravintolatoimijaa, jotka olivat avoinna kesän jokaisena päivänä. Ruoan ja juoman lisäksi tärkeä elementti oli artistien esiintymiset ja erilaiset ohjelmanumerot, jotka järjestettiin yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa sen 50-vuotisjuhlavuoden innoittamana. Suomessa täysin uudenlaisella kauppakeskuksen yhteyteen rakennetulla konseptilla haluttiin vahvistaa alueen yhteisöllisyyttä ja kauppakeskuksen elämyksellisyyttä. Kesäterassi sai ansaitua medianäkyvyyttä mm. hs.fi:ssä, Länsiväylässä ja Ylen radiokanavilla. Kävijöitä oli kesän aikana kymmeniä tuhansia, ja ravintoloiden myynti oli yli 500 000 €. Kaikki ravintolatoimijat ilmoittivat halukkuudestaan osallistua terassiin myös kesällä 2023. Suuren suosion ja asiakkaiden toiveiden mukaisesti Viaporintorin kesäterassi järjestetään tulevanakin kesänä 1.6.-27.8.2023.
Kauppakeskus Stella: Lähituottajatapahtuma Kauppakeskus Stellassa
Kauppakeskus Stella kutsui syksyllä 2022 alueen lähituottajia kokoontumaan Stellaan yhteisen toritapahtuman merkeissä. Lähituotanto, paikallisuus sekä alueemme elinvoimaa lisäävät palvelut ovat Etelä-Savossa tärkeitä painotettavia asioita, jonka vuoksi Stella halusi tarjota tapahtumaan mukaan lähteville lähituottajille promootiopaikan Stellan Tähtitorilta veloituksetta. Stella ja lähituottajat saivat yhdessä aikaan upean paikallistapahtuman, jonka pääosassa olivat lähituottajat ja heidän monipuolinen tuotetarjontansa. Tähtitorilla keskusteltiin monipuolisesti lähituotannosta ja jaettiin tietoa tapahtumaan osallistuneille asiakkaille lähituotannon tärkeydestä. Tapahtuma sai kiitosta niin asiakkailta, kuin tapahtumaan osallistuneilta lähituottajilta sekä Stellan liikkeiltä. Tapahtuma nosti selvästi Stellan kävijämäärää. Positiivisen palautteen myötä Stella jatkaa vastaavien tapahtumien järjestämistä.
Kauppakeskus Koskikeskus: KOOVEE goes Koskikeskus
Koovee on tunnettu paikallinen urheiluseura, jolla on poikkeuksellisen laaja lajivalikoima. Seura järjesti yhdessä Koskikeskuksen kanssa kauppakeskuksessa viikonlopun mittaisen avoimen tapahtuman, jossa esiteltiin eri urheilulajeja. Jokaisella oli mahdollisuus päästä kokeilemaan itseään kiinnostavaa urheilulajia. Paikalla oli paljon seuran jäseniä, mutta myös paljon innokkaita ihmisiä, jotka halusivat päästä testaamaan uutta lajia iästä riippumatta. Tapahtuman tarkoituksena oli edistää lajitietoutta sekä kannustaa liikkumaan. Yhteistyö KOOVEEn kanssa jatkui sisäsuunnistustapahtumalla tammikuussa 2023. Tapahtumalla edistettiin sosiaalista vastuuta kannustamalla ja mahdollistamalla eri liikkumisen muotoja kaiken ikäisille.
Kauppakeskus Matkus: Mielen hyvinvoinnin vuosi
Pohjois-Savon alueen mielet eivät tutkitusti voi hyvin, vaan itse asiassa Suomen maakunnista huonoiten. Siksi kauppakeskus Matkus halusi lähteä mukaan edistämään alueensa mielen hyvinvointia ja tuoda tärkeää teemaa näkyvämmäksi. Mielen hyvinvoinnista tuli Matkuksen 10 v. juhlavuoden teema, joka näkyi kauppakeskuksessa läpi vuoden aiheen nostamisella ja käytännön teoin. Cup of Therapyn eläinhahmot johdattivat asian äärelle visuaalisessa ilmeessä, ja niiden johdolla Matkuksen somekanavissa näkyivät myös Maanantaimiete- sekä Mielituokio-videot, jotka käsittelivät mielen hyvinvoinnin aiheita. Juhlavuoden aikana kauppakeskukseen avattiin myös Mielitila, jossa järjestöt ja yhdistykset järjestivät kaikille avointa toimintaa ja kohtaamisia. Viikoittaisia vieraita olivat muun muassa Perheentalo, Pop up Nuokkari sekä Isä&lapsi kerho. Matkus oli mukana myös Pohjois-Savon Mieliteko-hankkeessa, ja esimerkiksi Mieliteon Kehukoppi näkyi käytävillä eri tapahtumien aikana. Henkilökunnan hyvinvointia tukemaan perustettiin puolestaan kaikille työntekijöille avoin ja maksuton Wellness-huone. Vuoden lopussa Matkus lahjoitti osan Matkus-lahjakorttien myynnistä paikalliselle Zemppari-toiminnalle, jonka järjestäjänä toimii Nuorten Palvelut ry. Työ mielen hyvinvoinnin hyväksi jatkuu Matkuksessa myös tulevaisuudessa, sillä se on #jokamielenoikeus.
Kauppakeskus Puuvilla: Arjen teot ratkaisevat – myös kierrätysasteen ja asenteen kehittämisessä
Kauppakeskus Puuvillan toiminnassa ympäristövastuu on näkynyt alusta asti hiilidioksidipäästöjen vähentämisenä ja uusiutuvan energian hyödyntämisenä. Viime vuosina olemme satsanneet toiseen keskeiseen ympäristövastuun osa-alueeseen: kierrätysasteen parantamiseen ja kiertotalouden edistämiseen. Jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen on yhteinen haaste, ja kauppakeskukset voivat olla suunnannäyttäjiä jätteiden kierrätyksessä. Siksi olemme Puuvillassa panostaneet syntypaikkalajitteluun ja sen kehittämiseen yhdessä vuokralaistemme kanssa. Tavat ja asenteet muuttuvat hitaasti – myös jätteiden oikeaoppisen lajittelun osalta. Jatkuva informaatio ja kierrätysopastus ovat olleet onnistuneen jätehuollon avaintekijöitä. Vuonna 2022 Puuvillan kierrätysaste oli 69 % samaan aikaan, kun paransimme sekä asiakas- että myyntiennätyksiämme. Tavoitteenamme on sitouttaa vuokralaiset lajittelemaan vielä tarkemmin. Kehitys on ollut hyvää, ja sellaisena haluamme sen myös jatkuvan. Yhdessä.
Kaupunkikeskus Lippulaiva: Lippulaivan UNICEF Blue Dot -tila
Lippulaivassa vastuullisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, ja konkreettisilla teoilla panostetaan myös sosiaaliseen vastuuseen ja yhteisöllisyyteen. Yhteistyössä UNICEFin kanssa toteutettiin UNICEF Blue Dot -tila, jossa esiteltiin järjestön työtä. Lisäksi tila toimi myös yhteisöllisenä kohtaamispaikkana. Lippulaivan UNICEF Blue Dot -tilan tavoitteena oli tutustuttaa sekä uusia että nykyisiä lahjoittajia järjestön toimintaan. Tila sai nimensä UNICEFin Blue Dot -konseptista, jollaisia on avattu mm. Ukrainaan ja sen naapurimaihin pakolaisreittien varrelle auttamaan kriisialueilta pakenevia lapsia ja perheitä. Tilassa oli lapsille leikkialue, ohjelmaa lapsille ja aikuisille sekä hyväntahdon lähettiläiden vierailuja. Yhteistyö oli onnistunut ja konkreettinen tapa tuoda hyväntekeväisyysjärjestön toimintaa tutuksi asiakkaille osallistavalla tavalla.
Sampokeskus: Pohjoiskalotin vastuullisin keskus palvelee Rovaniemen sydämessä
Sampokeskuksen tekemisen keskiössä on ollut sosiaalinen vastuu ja uusiutuvan energian käyttöönotto sekä niiden merkittävyys kauppakeskusliiketoiminnan kehittymiselle. Rovaniemen Sampokeskus on onnistunut täyttämään toisen kerroksen tyhjät tilat terveyspalveluilla, mikä paransi käyttöastetta noin 6 %. Uudet terveyspalvelut, kuten hammaslääkäriasema ja Silmäasema, lisäsivät kaupunkikeskuksen sosiaalista merkitystä ja elinvoimaa. Vuokralaistyytyväisyyskyselyt otettiin käyttöön vuonna 2022, ja vuokralaisten kanssa järjestettiin säännöllisiä tapaamisia. Lisäksi Sampokeskus oli mukana perustamassa Rovaniemen Elävä Kaupunkikeskusta -yhdistystä, jonka tavoitteena on lisätä keskustan viihtyisyyttä ja tapahtumatuotantoa. Energiaremontti on parantanut kiinteistön energiatehokkuutta, ja aurinkosähköjärjestelmä tuottaa noin 4 % kiinteistön sähköstä vuosittain. Liikevaihto kasvoi vuodessa 29 % ja kävijämäärät 24 % – nämä ovat hyviä tunnuslukuja matkalla monipuoliseksi kaupunkikeskukseksi.
Redi: Redin vastuullisuustekojen vuosi
Vuosi 2022 oli Redin vastuullisuustekojen vuosi. Alusta asti ympäristö edellä suunnitellun Kalasataman keskuksen ympäristövastuu kiteytyy kolmeen asiaan: ihmisten osallistamiseen, päivittäiseen jätehuoltoon ja hyvään kierrätysasteeseen. Hyötykäyttöaste oli 100 % ja kierrätysaste saavutti joulukuussa 73 %. Tuloksista hyötyvät ilmaston lisäksi Redin omistajat ja vuokralaiset, sillä ne vaikuttavat suoraan ylläpitokustannuksiin ja tuovat Redille tuloja. Vuonna 2022 panostettiin jatkuvaan koulutukseen, jätehuoltotilojen ylläpitoon ja ympäristöystävällisiin päätöksiin. Uusia tiloja suunniteltaessa hyödynnetään jo olemassa olevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi 45 % puretuista lasiseinistä ja 90 % seinävanereista ja metallituista hyödynnettiin suoraan uudestaan. WC-kalusteiden osalta päästiin lähes 100 % prosenttiin. Loput remonttimateriaalit varastoitiin ja tullaan myymään eteenpäin, jos niillä ei ole Redissä tarvetta.
Hansakortteli: Hansamalli – Yhteistyöllä, avoimuudella ja kuuntelemalla turvallisempi tila kaikille
Hansakortteli on nostanut esiin nuorten pahoinvointina näkyviä ilmiöitä, jotka eivät kosketa vain Hansakorttelia tai Turun ydinkeskustaa, vaan kaikkia yhteiskunnassamme. Hansakortteli on myös toiminut aiheen ympärillä veturina ja koonnut eri sidosryhmät miettimään ja edistämään toimia, miten pahoinvoinnista johtuvaan häiriökäyttäytymiseen voitaisiin puuttua yhdessä ja eri sektoreilla. Työstä on muotoutunut oma Hansamalli. Hansamalli on monialaista ja tiivistä yhteistyötä, joka yhdistää nuoret ohjaajat, poliisin, kaupungin, kolmannen sektorin toimijat sekä Hansakorttelin. Se tarjoaa nuorille osoitetun turvallisen ja avoimen tilan, jossa voi tavata kavereita ja jutella tai pelata, ja on siten vaihtoehto toimettomana oleskelulle kaupungilla tai kauppakeskuksessa. Nuoret saavat myös tarvittaessa tukea ja ohjausta aikuisilta. Sidosryhmien tiedon lisääminen, kuuntelu ja osallistaminen ovat keskeinen osa Hansamallia. Tärkeitä arvoja ovat myös kuulumisen tunne sekä tilojen ja muiden ihmisten kunnioitus. Hansamallin päämääränä on varhainen puuttuminen ongelmiin, sekä niiden ennaltaehkäisy, jossa voidaan tarvittaessa hyödyntää eri ammattilaisten osaamista.
Sponda: Kestävän kehityksen edelläkävijä
Viime vuonna Sponda oli viiden vastuullisimman yrityksen joukossa maailmanlaajuisessa Global Sector Leader -arvioinnissa. Kaikki kauppakeskuksemme, Ratina, Forum, Citycenter, Elo ja Zeppelin, ovat käytönaikaisen energiakulutuksen osalta täysin hiilineutraaleja. Kiinteistöjen energiatehokkuutta on parannettu energiatehokkuustoimenpiteillä, ja Forumissa, Elossa ja Citycenterissä tuotetaan aurinkosähköä. Spondan energiatehokkuusohjelman tavoitteena on vähentää kiinteistöjen energiankulutusta 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Kaikilla kauppakeskuksillamme on myös kansainvälinen BREEAM tai BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatti. Vastuullisuus merkitsee meille myös yhteisöllisyyttä. Kauppakeskuksemme järjestävät erilaisia hyväntekeväisyystapahtumia, kuten ilmaiskonsertteja, koululaisten loma-aktiviteetteja, urheilu-, kulttuuri- ja tiedetapahtumia ja erilaisten hyväntekeväisyystahojen, kuten UNICEFin ja SPR:n promootioita ja keräyksiä.
Kauppakeskus Jumbo-Flamingo: Vastuullisuusohjelma
Jumbo-Flamingo on myynniltään Suomen suurin kauppakeskus, ja haluamme olla kokomme veroisia myös ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun kantamisessa. Olemme tehneet kattavan vastuullisuusohjelman, jossa asetimme tavoitteeksemme olla vuoteen 2030 mennessä Suomen vastuullisin kauppakeskus, reilu työpaikka tuhansille ja Vantaan paras naapuri. Olemme mm. kirjauttaneet palveluntuottajien sopimuksiin vastuullisuusvaatimukset, toteuttaneet Vantaan kaupungin kanssa merkittävän Megarekry-tapahtuman ja avanneet kauppakeskukseen kaikille avoimen ja maksuttoman co-working-tilan. Jumbon Suomen suurimmilla lämpöpumppujärjestelmillä on myös saavutettu merkittäviä päästövähennyksiä. Vastuullisuuden kehittämisellä vahvistamme kauppakeskuksen brändiä, parannamme asiakaskokemusta sekä saamme motivoituneempia työntekijöitä ja huomattavia kustannussäästöjä. Teemme myös laaja-alaista yhteistyötä lähialueen yhteisöjen kanssa.
Kauppakeskus Revontuli: Nuorisotila kauppakeskuksessa jo viidettä vuotta - uusi parempi tila vuonna 2022
Poppari on Kauppakeskus Revontulessa sijaitseva nuorten tila, jota ylläpitää Rovaniemen kaupunki. Popparissa nuoret voivat tavata ystäviään mukavan tekemisen merkeissä. Paikalla olevat nuoriso-ohjaajat tarjoavat myös ohjaamista ja neuvontaa. Poppari on toiminut Revontulessa jo yli 5 vuoden ajan. Ennen Popparia nuorisoa hakeutui hengailemaan Revontuleen, vailla mielekästä tekemistä, aiheuttaen aika ajoin metelöintiä, sotkemista ja pieniä järjestyshäiriöitä. Tästä syntyi idea perustaa nuorille oma tila kauppakeskukseen. Vuonna 2022 kauppakeskus tarjosi Popparille uutta parempaa tilaa kauppakeskuksessa. Isompi ja käytännöllisempi tila sopii paremmin juuri Popparin toiminnoille. Popparin nuorisotila koetaan sekä asiakkaiden että vuokralaisten keskuudessa tärkeäksi osaksi Revontulen palvelutarjontaa. Revontuli on, ja aikoo jatkossakin olla, mukana edistämässä nuorten hyvinvointia ja kehittämässä paikallista yhteistyötä
Kauppakeskus Karisma: In-house-vaikuttajamarkkinoinnilla vuokralaisyhteistyö uuteen lentoon Karismassa
Joskus vaikuttava teko syntyy sattumalta. Näin kävi Karismassa koronapandemian aikana, kun asiakasviestinnän pyörä oli keksittävä uudelleen: syntyi Karisman uusi ja uniikki in-house-vaikuttajamarkkinoinnin toimintamalli Instagramissa. Muutaman vuoden jälkeen havahduimme, että olimme samalla synnyttäneet myös loistavan tavan huoltaa vuokralaistyytyväisyyttä. Mistään muusta kauppakeskusjohtamiseen liittyvästä toimenpiteestä emme ole saaneet niin paljon positiivista palautetta vuokralaisilta kuin aivan omanlaisesta tavastamme toimia Instagramissa. Yhteydenpito liikkeisiin on moninkertaistunut, ja heidän oma kokemuksensa toiminnan merkityksestä on yllättänyt meidät täysin. Vuokralaistyytyväisyys lisättiin somestrategian tavoitteisiin ja mittareihin vuonna 2022. Mittareita on monia, joista näkyvimpänä KTI:n valtakunnallinen vuokralaistyytyväisyystutkimus, jossa saavutimme podium-tason vuonna 2022.
Kamppi Helsinki: Kampin Lumous 2022
Kampin Lumous on Kamppi Helsingin konseptoitu, ainutlaatuinen jouluelämys, jonka tarjosimme vuonna
2022 jo viidennen kerran. Jokaisena vuonna olemme halunneet yllättää ja ilahduttaa uudella teemalla. Kampin Lumouksen 2022 tavoite oli selkeä ja rohkea: luoda Kamppi Helsinkiin maailmanluokan jouluelämys, jollaista ei ole Suomessa ennen nähty. Samalla halusimme tarjota Kampissa vieraileville mieliinpainuvan kokemuksen, jonka äärellä he voivat hetkeksi unohtaa arjen ja uppoutua lumouksen vietäväksi. Lumous-teeman alle toteutettiin myös joulupakkaamo, jossa asiakkaat saivat maksuttoman paketoinnin Kampista ostetuille lahjoilleen. Ainutlaatuisen joulutoteutuksen myötä Kamppi Helsinki pääsi tarjoamaan asiakkaille joululahjaostoshetkiä elämyksellisessä Lumous-maailmassa ja näin luomaan lisäarvoa ja syyn keskittää joululahjaostokset juuri kauppakeskus Kamppi Helsinkiin. Nostatimme kävijämääriä Lumouksen esilläoloaikana 24,6 % edellisestä vuodesta. Joulupakkaamossa käärittiin lahjapaketteja 42,5 % edellisvuotta enemmän. Kampin Lumous on löytänyt paikkansa Helsingin joulutarjonnassa, sillä jo nyt meiltä kysellään, mikä on tämän vuoden Lumous-teema.
Kauppakeskus Hansakortteli: Olipa kerran ilmiömäinen tapahtuma, jossa juhlittiin turkulaisuutta
Hansakortteli järjesti syksyllä 2022 suuren Hansailmiö-kampanjan, viiden päivän kaupunkifestivaalin, jonka teemaksi nostettiin turkulaisuus. Kampanja oli kuin jatkobileet syksyn Turun päivälle ja tuki samalla avajaisviestintää juuri avatusta, uudistetusta Turun kauppatorista. Hansailmiössä omistettiin kokonainen päivä turkulaisuudelle, mutta se toimi teemana myös koko viisipäiväisen kampanjan ajan. Hansailmiö oli syksyn suurin alennusmyynti, se oli myös kaupunkikulttuurin riemuvoitto tarjoten ohjelmaa lasten unelmatyöpajasta paneelikeskusteluihin ja kaikkea siltä väliltä. Hansailmiö keräsi yhteen niin paikalliset päättäjät, yrittäjät, ihmiset, ilmiöt, trendit kuin tietysti tarjouksetkin. Teemaa varten Hansakortteli yhdisti voimat Turun kaupungin ja paikallisten yritysten kanssa. Saimme 700 uutta turkulaista parissa tunnissa paikalle. Kutsuimme heidät kaikki Hansakortteliin PR:n voimin ja tervetuliaislahjaksi annoimme heille kassillisen paikallisia tuoteklassikoita, ison kasan etuja sekä huikean Turku-roast shown stand upin merkeissä. Hansailmiö osallisti myös kauppakeskuksen liikkeet uudella tavalla, yhdistämään voimansa yhdessä luotujen superetujen myötä. Syksyn ja Hansailmiön kaupallinen ja viestinnällinen onnistuminen oli koko Turun keskustalle tärkeä asia, ja onnistuminen kantaa nyt hedelmää.
Redi: Art Port -taidetapahtuma
Redi yhdisti kolme mahdollisuutta: pian avattavan Food Port -ravintolamaailman markkinoinnin, Helsinki Design Weekin ja tyhjien liiketilojen yhteisöllisen käytön. Edessä oli mittava remontti, jota ei haluttu kauppakeskuksille perinteiseen tapaan piilottaa, vaan muutos tehtiin läpinäkyvästi. Liikkeet sijaitsivat Redin ensimmäisessä kerroksessa alueella, jota vaivasi läpikulkukäytävän maine. Koska alueesta oltiin kehittämässä päinvastaisesti pysähtymisen ja yhdessäolon satama, oli kävijöiden kulkutottumuksia muutettava. Siinä todella onnistuttiin, sillä kahden kuukauden Art Port -taidetapahtuma houkutteli yli 20 000 kävijää ja kasvatti kävijämäärää 25 %. Redin asema Kalasataman keskuksena vahvistui, ja taiteilijat kutsuivat yhteisöjään nauttimaan yhteisestä kaupunkitilasta. Art Portin alueen mittauspisteen kävijämäärä kasvoi 57 % edellisestä vuodesta, mikä viestitti Redin johdolle markkinoinnin onnistumisesta.
Citycon Finland: Jälleenelämyksiin-kampanja
Covid-19 mullisi niin kuluttajien arjen kuin tavan, jolla liikkeet tekevät vähittäiskauppaa. Alkuvuodesta 2022 käynnistyneellä Jälleenelämyksiin-kampanjalla, Citycon Finland halusi tuoda esiin kauppakeskusten merkitystä ihmisten kohtaamispaikkoina ja elämysten tarjoajina. Kyseessä on jatkuva kampanja, jonka tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kauppakeskusten roolista ihmisten kohtaamispaikkoina ja elämysten tarjoajina arjen keskellä. Kampanja toistettiin kaikissa Cityconin kauppakeskuksissa Espoossa, Vantaalla, Lahdessa, Tampereella ja Lappeenrannassa. Kohdeyleisöä tavoitettiin kauppakeskuksissa sekä digikanavissa mainosvideoilla ja -kuvilla digitaalisissa opasteissa, sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja uutiskirjeissä. Esimerkiksi Isossa Omenassa kävi 16 842 084 kävijää vuonna 2022, mikä on paras luku Covidin jälkeen. Iso Omenalla oli myös historian paras myynti 393 miljoonalla eurolla ja Iso Omenan sosiaalisen median kampanja tavoitti yli 600 000 ihmistä.
Mall of Tripla: Maailman suurin Fan Zone – Jääkiekon MM-kisakampanja 2022
Mall of Triplan jääkiekon MM-kisakampanjassa koko kauppakeskus toimi Fan Zonena ensimmäistä kertaa historiassa. Mall of Triplan missiona on luoda unohtumattomia kokemuksia ja koska Jääkiekon MM-kisat ovat tärkeä vuosittainen tapahtuma suomalaisille, halusimme tarttua ajankohtaiseen aiheeseen ja luoda ilmiön sen ympärille. Toimimme virallisena yhteistyökumppanina jääkiekkoliiton kanssa. Fan Zonen sydämenä toimi Triplan Tapahtuma-aukio, jossa näki turnauksen kaikki pelit. Pelien lisäksi toteutimme aktiviteetteja ja keskus somistettiin. Osallistimme liikkeet luomalla kampanjasivut tarjouksille ja ajankohtaisille tuotenostoille. Saavutimme runsaasti ansaittua mediahuomiota ja monikanavaisella mediakokonaisuudella tavoitimme laajasti eri kohdeyleisöä. Tapahtuma loi toimivan pohjan Tapahtuma-aukion konseptoinnille pitkällä aikavälillä. Olemme luoneet Tapahtuma-aukiosta houkuttelevan kohtaamispaikan niin eri lajiliittojen kuin muiden tapahtumien osalta. Konseptin toimivuudesta kertoo se, että kaikki jo toteutetut tapahtumat järjestetään uudestaan
Kauppakeskus Tullintori: Tampereen Tullintorin kehityshanke ja konsepti- sekä brändiuudistus
Tullintorin vanha kauppakeskus kaipasi uudistamista. Työ aloitettiin tammikuussa 2021, ja hanke valmistui kesäkuussa 2022. 15 miljoonan euron hanke loi Tullintorin uudelleen aluetta palvelevaksi monitoimikiinteistöksi. Brändistrategiamme oli nostaa Tullintori muiden keskusten rinnalle. Tunnistettavuudessa värikäs papukaija nousi selkeästi symboliksi. Se nosti huomioarvoa hauskalla tavalla, jonka jälkeen irtauduimme perinteisestä kauppakeskuskonseptista. Tämä herätti kiinnostusta, ja saimme jälleen ansaittua mediahuomiota. Muuttuva brändityö piti prosessin elävänä. Palkitsimme vuokralaistemme kestävyyttä pilke silmäkulmassa. Humoristinen tyyli välittyi kaikkialle, mikä oli avainasemassa siihen, ettei remontin haittoja otettu kovin kielteisesti. Harvinaista oli, että olimme avoinna remontin ajan emmekä menettäneet yhtään vuokralaista 1,5 vuotta kestäneen rakentamisvaiheen aikana, mikä oli massiivinen saavutus. Kantava teema oli haastaa vanhat toimintamallit, mikä mahdollisti luovaa heittäytymistä ja uusia ratkaisuja. Vuonna 2022 syntyi lopullinen brändi-ilme, josta alkoi uusi vaihe Tullintorin historiassa.
Kaupunkikeskus Lippulaiva: Lippulaivan energiantuotanto ja älykkäät talotekniset ratkaisut
Lippulaivan talotekniset ratkaisut ovat edistyksellisiä, ja keskus on paikallisen energiantuotannon esikuva. Lippulaivan alla on Euroopan suurin kaupallisen rakennuksen maalämpö- ja viilennyslaitos, joka tuottaa hiilivapaata energiaa keskuksen sekä sen yhteydessä olevien asuintalojen lämmitys- ja viilennystarpeisiin. Lisäksi yhtään lämpöä ei päästetä hukkaan taivaalle: kaikki lauhde-energia ja ilmanvaihdon ylijäämälämpö otetaan talteen ja hyödynnetään uudelleen. Geoenergialaitoksen ansiosta keskuksen katoille ei ole tarvinnut asentaa lauhduttimia. Sen sijaan katolla on 3 500 m² viherkattoja sekä 2 400 m² aurinkopaneeleja. Lippulaivan fiksu ja oppiva mikroverkko ohjaa ja optimoi rakennuksen energiankulutusta ja -virtoja. Järjestelmän tehtävänä on tunnistaa, milloin sähköntarpeen huiput voidaan välttää, ja milloin sähköä voidaan puolestaan varastoida. Verkkoon kytketyllä Lippulaivan energiavarastolla osallistutaan Fingridin säätösähkömarkkinoille ja tasapainotetaan sähköverkon toimintaa.
Redi: Redin uudistunut ilme ja verkkosivu houkuttelee käyttäjiä ja parantaa käyttäjäkokemusta
Redi on vahvasti profiloitunut yhteisöään palvelevaksi ja viihdyttäväksi naapuriksi. Sieltä löytyy monipuolista ohjelmaa, tarjontaa ja apua arkeen. Kauppakeskuksen visuaalinen ilme uudistettiin tammikuussa 2022, mikä toi esiin Redin persoonallisuuden entistä paremmin. Samalla verkkosivuston ulkoasua ja käyttäjäkokemusta parannettiin. Uudistus käänsi luvut positiiviseksi: sivustolla käytetty aika kasvoi 62 %, vaikka latautumisnopeus parani 41 % eri selaimilla. Välittömät poistumiset ovat vähentyneet, mikä osoittaa, että uusi ilme houkuttelee käyttäjiä ja laskeutumissivujen sisältö vastaa paremmin asiakkaiden tarpeita. Käyttäjäkokemuksen parantuminen on vaikuttanut myös asiakaspalautteiden ja -kyselyiden määrään, mikä säästää resursseja. Redin uusi sivusto vastaa todistetusti paremmin käyttäjien tarpeisiin ja ohjaa kuluttajat sujuvammin halutuille sivuille. Esimerkiksi liikkeiden ja palveluiden sivujen katselut ovat kasvaneet 50 % edellisvuoteen verrattuna.