Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailun voittajateot näyttävät, että suomalaiset kauppakeskukset haluavat panostaa yhteisöllisyyteen ja lähialueen sujuvan arjen kehittämiseen.
Omat sarjansa Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailussa voittivat Lippulaiva Espoosta, helsinkiläiset Kaari ja Kamppi Helsinki sekä Mylly Raisiosta. Kunniamaininnan saivat Koskikeskus Tampereelta, Espen Vaasasta ja yhteistyötä tehneet pääkaupunkiseudun Tripla, Kaari, Iso Omena ja Jumbo-Flamingo.
Voittaja: Kauppakeskus Kaari: Sujuvammat ruokalähetykset
Korona-aikana ravintolamaailmalla on ollut vaikeaa ja Kaaressa tähän etsittiin apuja tekemällä ruokalähettien toiminnasta sujuvampaa. Yhtenä toimenpiteenä oli ruokalähettikuskeille luotu oma parkkialue aivan ruokamaailman lähelle. Tämä helpotti kuskien liikkumista ja takasi asiakkaille lyhyemmät odotusajat.
Kunniamaininta: Kauppakeskus Koskikeskus: Vuokralaisten tyytyväisyyden parantaminen
Koskikeskuksessa kehitettiin vuokralaistyytyväisyyttä yhteistyössä Celkee Insightsin kanssa. Vuokralaistyytyväisyyskyselyllä ja Meidän Koskari -yhteistyökanavalla selvitettiin vuokralaisten tyytyväisyyttä eri osa-alueilla. Annetun palautteen ja keskustelun perusteella kauppakeskuksen toimintaa kehitettiin ja tyytyväisyyttä seurattiin seuraavissa tyytyväisyyskyselyissä. Tehdyt toimet, kuten opasteiden lisääminen, paransivat vuokralaisten ja asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Kauppakeskus Iso Omena: Ravintolapalveluiden kehittäminen
Pandemiasta huolimatta vuonna 2021 Isoon Omenaan avattiin kahdeksan uutta ravintolaa. Iso-Omena kehitti ravintolapalveluiden tarjontaa ja asiakaskokemusta asiakaslähtöisesti ja nykyinen ravintolakokonaisuus on entistä kattavampi ja vastaa paremmin kysyntään. Ravintolamaailmaan myynti kasvoi 7 % edellisvuoteen verrattuna ja kaikki kauppakeskuksen ravintolatilat ovat vuokrattuina.
Kauppakeskus Mall of Tripla: Uusi elämyskonsepti kesämarkkinointiin
Kesälle 2021 Mall of Triplassa kehitettiin elämyspassi, jolla sai rahanarvioisia etuja kauppakeskuksen laajaan viihdetarjontaan. Näin tuotiin esille kauppakeskusta elämyksellisenä matkailukohteena kesän lomalaisille. Elämyspassin kausi oli menestyksekäs ja lisäsi kauppakeskuksen liikkeiden myyntiä.
Voittaja: Kauppakeskus Lippulaiva: Osallistaminen Lippulaivan kehityshankkeessa
Uuden kauppakeskus Lippulaivan rakennusvaiheessa on panostettu sosiaaliseen vastuullisuuteen ja kaupunkilaisten osallistamiseen. Lippulaivalla on oma kummiluokka lähialueen koulussa ja heitä on tavattu säännöllisesti kauppakeskuksen ideoinnin parissa. Kummiluokka on esimerkiksi suunnitellut kauppakeskuksen kirjaston kierrätysastioiden ulkonäön. Lippulaiva on myös osallistanut alueen nuoria Nuorten Palvelu ry:n kanssa ja kartoittanut nuorten toiveita kauppakeskukselta. Osallistamisen myötä paikalliset nuoret ovat päässeet vaikuttamaan esimerkiksi keskuksen viherkasveihin ja pohtimaan tulevia järjestyssääntöjä. Tämänkaltainen sosiaalinen vastuullisuus auttaa alueen yhteisöllisyyttä ja tukee vastuullisuutta laajasti.
Citycon Kauppakeskukset: Pienet hyvät teot
Cityconilla uskotaan, että pienillä hyvillä teoilla on suuri yhteiskunnallinen merkitys. Citycon kauppakeskukset ovat toteuttaneet pieniä hyviä tekoja laajasti eri kohteissa lähialueen päiväkodeista vanhainkoteihin. Pienet hyvät teot ovat olleet esimerkiksi herkkukoreja tai alpakkavierailuja. Näin tuetaan alueen yhteishenkeä ja toimintakonsepti on kehittynyt vuodesta 2020 lähtien.
Kauppakeskus IsoKarhu: Taidenäyttely- ja tapahtumakokonaisuus Ars Pori Megastore
IsoKarhun kauppakeskuksessa järjestettiin kuusi viikkoa kestänyt tuhansien neliöiden laajuinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus. Yleisöllä oli vapaa pääsy näyttelyyn, jossa oli mukana teoksia yli 40 taiteilijalta. Kauppakeskuksen vapaana olevat tilat pääsivät taidenäyttely- ja tapahtumakokonaisuudessa hyötykäyttöön ja kauppakeskuksen kävijät saivat uuden ulottuvuuden kävijäkokemukseen.
Kauppakeskus Mall of Tripla: PasilaHUB-hanke ja vastuullisuuskokeilut
Mall of Tripla on mukana PasilaHUB-hankkeessa, joka edistää alueen yritysten elinvoimaisuutta. Triplassa toteutettiin hankkeen myötä kaksi vastuullisuuspainotteista kokeilua. Kattoviljelykokeilussa kauppakeskuksen katolle pystytettiin kasvihuone, jonka satoa hyödynnettiin kauppakeskuksen ravintolassa. Toinen kokeilu oli ReMall -pop-up, jossa tuotiin esille eri kiertotalouden yrityksiä ja organisaatioita. Näillä kokeiluilla on Mall of Tripla on innovoinut ja tukenut alueen ympäristöystävällisyyttä.
Kauppakeskus REDI: Kulttuuri kohtaa kuntavaalit REDIssä
Keväällä 2021 vaalien aikaan kulttuuriväki vaati poliitikoilta enemmän tekoja koronasta kärsineelle alalle. REDI järjesti yhteiskunnallisen keskustelutilaisuuden Helsingin kaupungin pormestariehdokkaiden ja kulttuurialan vaikuttajien välille ja samassa yhteydessä julkistettiin uusi Nereidi-taideteos. Tapahtumassa edistettiin dialogia kulttuurialan ihmisten ja poliitikkojen välillä ja osoitettiin, että kauppakeskus voi olla aktiivinen toimija osana yhteisöä.
Kauppakeskus Stella: Tukea ikäihmisille
Stella antoi alakerrassa vapaana olleen liiketilan Mikkeli Setlementti ry:n käyttöön ilmaiseksi tukeakseen yhdistyksen tärkeää työtä. Liiketilassa järjestettävä toiminta edesauttaa osallistuvien ikäihmisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä ja ehkäisee yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Teolla tuetaan vastuullisuutta ja yhteisöllisyyttä alueella.
Voittaja: Kauppakeskus Mylly: Myllyn kokonaisvaltainen brändiuudistus
Kauppakeskus Myllyn 20-synttäreihin tehty brändiuudistus ponnistaa suoraan Myllyn strategiasta. Myllyn 99% tunnettuus alueella mahdollisti rohkean uudistumisen. Mylly lähti hahmottelemaan suuntaa kohti uutta tavoitemielikuvaa ja loi samalla 5 vuoden roadmapin brändin kehitykseen. Brändiuudistus tehtiin kokonaisvaltaisesti ja kaikki brändin kohtaamispisteet huomioiden. Mylly sai mm. uuden logon, tunnusmusiikin, visuaalisen identiteetin ja tone of voicen.
Kunnianmaininta: Kauppakeskus Espen: Espen x Wasa Runway
Espen toteutti yhteistyössä paikallisten kykyjen kanssa videomuotoisen muotinäytöksen, joka esitettiin syksyllä Bio Rex -elokuvateatterissa. Videomuotoisuus oli uusi tapa muodin esittelyyn ja takasi myös koronaturvallisuuden. Muotinäytöksen tavoitteena oli tuoda esille Espeniä ja Vaasaa muotikaupunkina. Kirsikkana kakun päällä puolet lipunmyyntituloista lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen.
Kauppakeskus Hansakortteli: Yhteistyö Woltin kanssa / Kahvila- ja ravintolayrittäjien tukeminen koronan keskellä
Koronarajoitusten aikana Hansakortteli halusi tukea kauppakeskuksen kahvila- ja ravintolayrittäjiä. Tämä toteutettiin yhteistyössä Woltin kanssa hyvittämällä kotiinkuljetusmaksut Turun alueella. Kahviloiden ja ravintoloiden myynti kasvoi 20–250 % verrattuna tavalliseen korona-ajan arkipäivään. Kampanjaa mainostettiin sosiaalisen median kanavassa ja Wolt toi kampanjaa myös omissa kanavissaan esille. Kampanja oli valtavan suosittu. Syksyllä koronarajoitusten aikaan haluttiin jälleen tukea lounasyrittäjiä. Tällä kertaa tuki toteutettiin lounaspassilla, joka tarjosi asiakkaille joka viidennen lounaan ilmaiseksi.
Kauppakeskus Iso Omena: 20 vuotta täynnä!
Iso Omena täytti syksyllä 20 vuotta ja juhlan kunniaksi järjestettiin kauppakeskuksessa kuukauden mittainen spektaakkeli. Kauppakeskuksessa oli esimerkiksi some-kilpailu, lahja-arvontoja, valokuvanäyttely vuosien varrelta sekä paljon erilaisia esityksiä. Isoon Omenaan saatiin myös Instagram-ystävällinen fyysinen Omena ja paikalliselle omenatarhalle istutettiin omenapuita. Ison Omenan juhlakuukausi oli menestys ja kävijämäärä ja myynti kasvoivat.
Kauppakeskus Koskikeskus: Somekaverit
Koskikeskuksessa tuotiin lisää näkyvyyttä liikkeille ja niiden tuotteille kauppakeskuksen somekavereiden avulla. Somekaverit toimivat positiivisina mikrovaikuttajina ja kiitoksena tästä he saivat kuukausittain 200 euron lahjakortin valitsemaansa liikkeeseen kauppakeskuksessa. Somekaverit lisäsivät huomattavasti kauppakeskuksen someseuraajien määrää ja ”somekaveri suosittelee” lausahduksesta tuli monille tuttu lisäys arjen sanavarastoon.
Kaupunkikeskus Lippulaiva: Visio, tarina ja brändi – Arjen elävöittäjä
Uudesta kauppakeskus Lippulaivasta on haluttu tehdä kuluttajan tarpeita vastaava kauppakeskus, joka tuo hymyn huulelle. Lippulaivan visioksi muodostui ajatus arjen elävöittämisestä. Lippulaivan brändistä haluttiin luoda yhtenäinen kokonaisuus, joten työ kauppakeskuksen ilmeen ja tarinallistamisen suhteen aloitettiin jo varhain. Näin on ollut mahdollista ottaa kauppakeskuksen brändi huomioon jokaisessa vaiheessa ja esimerkiksi huomioida brändi myös fyysisiä elementtejä suunnitellessa.
Kauppakeskus Mall of Tripla: INEZ
Mall of Triplan uudeksi kumppaniksi some- ja videosisältöjen tuotantoon valittiin INEZ, jonka myötä kauppakeskukseen tuli oikea tv-studio. Yhteistyön tavoitteina on ollut luoda innovatiivisesti uutta sisältöä ja tavoittaa erityisesti nuorisoa. Kauppakeskuksesta on tuotettu merkittävä määrä sisältöä ja esimerkiksi INEZin kanavakasvot ovat osallistuneet Mall of Triplan tapahtumiin ja markkinointijulkaisuihin.
Kauppakeskus Redi: Hissipuhetta-podcast – uusi ääni kaupungille ja kaupunkikeskukselle
Redi haluaa toimia suunnannäyttäjänä ja rohkeana uudistajana ja hissipuhetta-podcast on yksi osoitus tästä. Podcast käsittelee kehittyvää kaupunkia ja ihmisiä tämän kehityksen takana ja jokainen jakso on pureutunut eri aiheiseen. Podcastia juontaa REDIn kauppakeskusjohtaja ja vieraina on mielenkiintoisia ihmisiä ja kauppakeskuksen vuokralaisia. Podcastia on kuunneltu runsaasti ja siitä on tulossa toinen kausi.
Kauppakeskus Stella: Markkinatunnelmaa Kauppakeskus Stellassa!
Stellan sijainti torin laidalla on luonut hedelmällisen markkinointiyhteistyön kauppakeskuksen ja toriyhdistyksen välillä muun muassa kevät- ja syysmarkkinoiden aikaan. Stellan liikkeet ovat esimerkiksi laittaneet markkinatarjouspöydän myymälöidensä eteen ja Stellan tähtitorilla on ollut live-esiintyjiä. Yhteistyö on taannut torille ja Stellalle enemmän kävijöitä ja parantanut alueen vetovoimaa.
Voittaja: Kauppakeskus Kamppi: Live Shopping
Kamppi järjesti kuusi Live Shopping -tapahtumaa, jotka yhdistivät chatin, live-lähetyksen, verkko-ostamisen ja kauppakeskuksen tunnelman. Tässä pilottihankkeessa tutustuttiin asiantuntijoiden ja juontajien avulla eri teemoittain tuotteisiin, joita oli mahdollista ostaa hanketta varten tehdyn nettisivun kautta. Toteutuksella onnistuttiin tuomaan esille Kampin omien liikkeiden valikoimaa, lisäämään näiden myyntiä ja vahvistamaan brändiä.
Kunniamaininta: Clear Channel -kauppakeskusverkosto (Tripla, Kaari, Iso-Omena, Jumbo-Flamingo): 007-elokuvan Sound&Motion-kampanja
Valikoiduissa Clear Channel –kauppakeskusverkoston keskuksissa toteutettiin kampanja uudelle Bond-elokuvalle, missä pyrittiin tuottamaan vaikuttavaa mainontaa ja saavuttamaan potentiaaliset katsojat. Kampanjassa mainostettiin elokuvaa synkronoimalla kauppakeskusverkoston äänimaailmat keskusten käytävien digitaalisilla mediapinnoilla toteutettuun videomainoskampanjaan. Synkronointi vahvisti liikkuvan kuvan huomioarvoa ennennäkemättömästi. Kampanjan tuloksia testattiin hallitestinä, josta voitiin havaita, että huomattavan moni oli havainnut kampanjan mainokset. Kampanja on herättänyt paljon kiinnostusta mainostajissa ja kansainvälisestikin.
Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni, IsoKristiina, Trio ja Koskikeskus (Citycon): AR-peli jouluksi
Citycon-kauppakeskukset toteuttivat jouluisen lisättyä todellisuutta hyödyntävän pelin kauppakeskuksissaan. Pelissä kerättiin kadonneita joulukoristeita kauppakeskuksesta lukemalla QR-koodeja. Peli oli koronaturvallinen, koska se pystyttiin toteuttamaan jokaisen omilla aikatauluilla ja turvavälit varmistaen. Jouluinen peli toi korona-ajan kauppakeskukseen uuden elämyksellisen kokemuksen ja joulutunnelmaa.
Kauppakeskus Iso-Kristiina: Mehiläislive
Iso-Kristiina lähetti koko kesän ajan mehiläisliveä kauppakeskuksen katolla asustavista mehiläisistä. Live oli katsottavissa kauppakeskuksen verkkosivuilta, YouTubesta ja kauppakeskuksen videonäytöltä. Mehiläislive on herättänyt paljon kiinnostusta ja innostusta niin mediassa kuin kauppakeskuksen kävijöissä. Teko on myös ollut hieno mahdollisuus valistaa ihmisiä mehiläisten tärkeästä roolista luonnon ekosysteemissä.
Kauppakeskus Mall of Tripla: Taika-lähettirobotti
Kokeilussa puhuva Taika-lähettirobotti toimitti ruoka-annoksia Original Sokos Hotel Triplan asiakkaille. Terveysturvallisen kokeilun tavoitteena oli palvelurobotiikan testaaminen kauppakeskuksessa ja asiakkaille uusien kokemuksien tarjoaminen. Lähettirobotti sai positiivista mediahuomiota ja asiakkaat olivat kiinnostuneita robotista.