Vuonna 2021 kilpailuun osallistui 13 upeaa kauppakeskustekoa, joilla on vastattu koronapandemian tuomiin haasteisiin.
Kilpailun voitti Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa. Kauppakeskus Lohi palkittiin kunniamaininnalla toimialan kehityksestä. Erityismaininnan saivat Hansakorttelin ja Kauppakeskus Myllyn yhteismarkkinointikampanja, Lähipalvelukeskus Hertsin rohkea johtaminen ja viestintä sekä Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina ympäristövastuullisuuden edistämisestä.
Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla
1. Lähipalvelukeskus Hertsi: avajaiset pandemia-aikana
2. Kauppakeskus Like: brändi-ilmeen uudistus
3. Kauppakeskus Ratina: Ratinan Riemu -ulkoleikkipuisto
4. Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina: pörriäiset kauppakeskuksiin
5. Kauppakeskus Lippulaiva: virtuaalikierros
6. Iso Omena: lahjoitukset Hope ry:lle
7. Kauppakeskus Matkus: Olopuisto -aktiviteettipuisto
8. Hansakortteli ja Kauppakeskus Mylly: historiallinen yhteismarkkinointikampanja, korona yhdisti pahimmat kilpailijat
9. Mall of Tripla: Badeli-kauppakeskusverkkokauppa
10. Mall of Tripla: Helsingin alati sykkivä sydän -markkinointikampanja
11. Kauppakeskus Pasaati: turvalliset tapahtumat
12. Kauppakeskus Lohi: yhteistyö Laurea ammattikorkeakoulun kanssa
13. Kauppakeskus Lohi: hiilinegatiivinen kiinteistö
1. Lähipalvelukeskus Hertsi: avajaiset pandemia-aikana
Hertsin avaus osui vaikeaan ajankohtaan maaliskuussa 2020 kun samaan aikaan Suomen hallitus oli asettanut laajasti rajoitteita koronatilanteen vuoksi. Hertsissä tehtiin nopeita päätöksiä ja keskus perui kaikki avajaistilaisuudet viikkoa ennen avajaisia, myös liikkeet peruivat avajaisjuhlallisuudet ja -tarjoukset. Haasteita avaukselle toi tarkkojen viranomaisohjeiden puute ja se, etteivät kaikki asiakkaat saaneet tietoa tarjousten peruuntumisesta. Lopulta keskus avattiin onnistuneesti ja ainoa ruuhka koettiin hetkellisesti keskuksen ulkopuoleilla juuri ennen ovien avausta.
2. Kauppakeskus Like: brändi-ilmeen uudistus
Lielahtelainen kauppakeskus Like uudisti brändi-ilmeensä vuonna 2020. Uudistustyössä kuunneltiin tarkkaan vuokralaisten ja asiakkaiden toiveita uudesta ilmeestä. Päätökset tehtiin toiveiden pohjalta. Yksi toive oli muun muassa säilyttää uudessa logossa tuttu norsun kuva. Viimeiset valinnat ilmeen värimaailmasta tekivät asiakkaat ja vuokralaiset. Brändi-ilmeen muutoksen yhteydessä vaihdettiin myös kauppakeskuksen nimi Lielahtikeskuksesta Likeksi.
3. Kauppakeskus Ratina: Ratinan Riemu -ulkoleikkipuisto
Ratina avasi kesällä 2020 Ratinan Riemu -ulkoleikkipuiston kauppakeskuksen edustalle. Leikkipuisto avattiin samaan aikaan kun kaupungissa keskusteltiin julkisten leikkipuistojen sulkemisesta. Riemu-leikkipuisto sai hienon vastaanoton kaupunkilaisilta ja puisto on lyhyessä ajassa vakiinnuttanut paikkansa lapsiperheiden suosikkikohteena keskustassa. Ulkoleikkipuisto nosti kesän aikana Ratinan kävijämääriä ja myyntiä.
4. Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina: pörriäiset kauppakeskuksiin
Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina tukivat luonnon monimuotisuutta ja mehiläiskantaa perustamalla mehiläispesät kauppakeskusten katoille. Pesissä on pörrännyt yhteensä yli 120 000 mehiläistä, joiden elämää on seurattu kauppakeskusten markkinoinnissa. Lisäksi pölyttäjien tuottamaa hunajaa on päässyt maistelemaan kauppakeskusten kahviloissa ja ravintoloissa.
5. Kauppakeskus Lippulaiva: virtuaalikierros
Citycon rakentaa parhaillaan uutta kauppakeskus Lippulaivaa Espooseen. Koronatilanne on estänyt hankkeen fyysiset esittelykierrokset, joten Citycon loi hankkeesta virtuaalisen esittelyn älylaitteille. Näyttelytilassa on muun muassa 3D-mallinnus koko Lippulaivan korttelialueesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun sidosryhmät ja asiakkaat pääsevät tutustumaan isoon kaupalliseen rakennukseen lisätyn todellisuuden kautta.
6. Iso Omena: lahjoitukset Hope ry:lle
Isossa Omenassa toteutettiin vuoden aikana pitkäkestoinen ”Wall of Hope” -keräys, jossa asiakkaita kannustettiin tuomaan lapsiperheille suunnattuja lahjoituksia. Lahjoituksia kerättiin ”Wall of Hope” -seinälle, josta apua tarvitsevat kävivät noutamassa lahjoituksia, kuten vaatteita, jalkineita ja harrastusvälineitä. Lisäksi Black Fridayn yhteydessä ja joulun alla Isossa Omenassa järjestettiin erilliset keräykset. Black Fridayn aikana asiakkaat lahjoittivat vähävaraisille lapsiperheille tavaroita 500 euron arvosta.
7. Kauppakeskus Matkus: Olopuisto -aktiviteettipuisto
Kauppakeskus Matkuksessa avattiin kesällä 2020 aktiviteettipuisto Olopuisto. Puisto suunniteltiin asiakaskyselyiden pohjalta kaiken ikäisille, myös perheen aikuisille. Koronapandemian aikana puisto on ollut ahkerassa käytössä, myös kauppakeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella. Lisäksi puistoa on käytetty alueen yhdistysten tapahtumapaikkana.
8. Hansakortteli ja Kauppakeskus Mylly: historiallinen yhteismarkkinointikampanja, korona yhdisti pahimmat kilpailijat
Turun kaksi isoa kauppakeskusta Hansakortteli ja Mylly aloittivat heinäkuussa 2020 yhteisen rakkausteemaisen markkinointikampanjan. Kampanjan tavoitteena oli nostaa kauppakeskukset hankalana aikana hauskasti julkiseen keskusteluun. Kauppakeskusten yllättävä rakkaustarina oli kampanjana lyhyt, mutta sitäkin räväkämpi. Tarinaa seurattiin kuvitteellisessa 7 Kauppapäivää -lehdessä. Lööppien takana oli myös paljon asiaa muun muassa aukioloajoista, parkkipaikoista ja käsidesiautomaateista.
9. Mall of Tripla: Badeli-kauppakeskusverkkokauppa
Mall of Tripla vastasi verkkokauppakysynnän kasvuun ja toteutti Badeli-verkkokaupan, joka yhdisti useita keskuksen kauppoja yhteen verkkokauppaan. Asiakkaalle tämä tarkoitti laajempaa verkkokauppavalikoimaa, vaivatonta ostosten tekoa ja mahdollisuuden noutaa tilaus kerralla kauppakeskuksen parkkihallin noutopisteestä. Noutopisteen toiminta oli järjestetty koronaturvallisesti niin, että ostokset nostettiin suoraan asiakkaan auton takatilaan ilman lähikontakteja.
10. Mall of Tripla: markkinointikampanja
Koronaviruspandemian aikana Mall of Triplassa vaihdettiin hintakärjellä markkinointi Helsingin alati sykkivä sydän -kampanjaan. Syksyn uudessa kampanjassa haluttiin rohkaista ja kannustaa asiakkaita epävarman tilanteen keskellä. Kampanja huipentui kauppakeskuksen ensimmäisenä syntymäpäivänä, jonka teema oli siistimmät synttärit.
11. Kauppakeskus Pasaati: turvalliset tapahtumat
Kauppakeskus Pasaatin jokaiseen syksyn tapahtumaan suunniteltiin epidemiatilanteeseen sopivat kevyt- sekä täysversiototeutukset ja päätös toteutuksesta tehtiin viikko ennen tapahtumaa. Tapahtumille tehtiin erilliset hygieniasuunnitelmat, joissa otettiin huomioon asiakkaiden, esiintyjien ja tapahtumahenkilökunnan turvallisuus. Tapahtumat järjestettiin rajatulla alueella, niissä jaettiin maskeja ja käsidesiä, mikrofonit desinfioitiin jokaisen esiintyjän välissä ja esiintyjä ja yleisön välisistä etäisyyksistä huolehdittiin. Hygieniaturvallisesti järjestetyt tapahtumat vahvistivat Pasaatin brändiä turvallisena ja siistinä ostospaikkana, jossa huolehditaan puhtaudesta.
12. Kauppakeskus Lohi: yhteistyö Laurea ammattikorkeakoulun kanssa
Kauppakeskus Lohi aloitti työelämäpainotteisen yhteistyön paikallisen Laurea ammattikorkeakoulun kanssa vuonna 2020. Laurealaisia opiskelijoita otettiin mukaan kauppakeskuksen johtoryhmään suorittamaan projektijohtamisen opintoja. Johtoryhmä on muodostanut ostajaprofiilien ostokäyttäytymistä asiakaskyselyn perusteella. Opiskelijat saavat yhteistyöstä kaupan alan kokemusta ja kauppakeskus uusia ideoita ja tapoja toimia.
13. Kauppakeskus Lohi: hiilinegatiivinen kiinteistö
Kauppakeskus Lohen ilmastopäästöt on onnistuttu painamaan lähellä nollaa ja loput kaukolämmöstä ja biojätteestä kertyvät päästöt kauppakeskus kompensoi ja ylittää metsityshankkeilla. Keskuksen suunnittelussa ja rakentamisessa on otettu huomioon sekä energiatehokkuus että ympäristöystävällisyys ja Lohelle on myönnetty Green LEED-ympäristösertifikaatti. Lohi käyttää ainoastaan uusiutuvaa energiaa ja tuottaa itse osan käyttämästään sähköstä omassa aurinkovoimalassa. Lisäksi lämmityksessä hyödynnetään myymälöiden kylmälaitteiden lauhdelämpöä ja asiakkaiden käytössä on sähkö- ja hybridiautojen latauspisteitä.