Kauppakeskukset-vuosijulkaisu on tietopaketti suomalaisista kauppakeskuksista kaikille alasta kiinnostuneille. Suomen Kauppakeskusyhdistyksen kokoama sisältää tunnuslukuja toimialasta sekä merkittävimpien kauppakeskusten yhdenmukaiset esittelyt, perustiedot ja tunnusluvut. Tavoitteena on avoimuuden ja tiedon lisääminen keskeisten sidosryhmien keskuudessa Suomessa ja kansainvälisesti. Tietopakettia on kehitetty ja julkaistu vuodesta 2005 lähtien.
Kauppakeskukset 2024 -julkaisu
Aikaisemmat kauppakeskusjulkaisut
Retail Facts Finland on kansainvälisille toimijoille suunnattu julkaisu, jonka sisältö on tiivistetty suurimpiin kasvukeskuksiin.
Kauppakeskusten myynti- ja kävijäindekseissä seurataan ja vertaillaan kauppakeskusten kävijämäärien ja toimialakohtaisten myyntien kehitystä. KTI Kiinteistötieto Oy kerää kuukausitason tiedot kauppakeskuksilta neljännesvuosittain. Myynnit jaotellaan yhdeksään eri toimialaan, joista suurimpia ovat päivittäistavarat ja tavaratalot, pukeutuminen, kauneus ja terveys, kahvilat ja ravintolat sekä vapaa-aika. Kuukausitason myyntejä ja kävijätietoja on seurattu neljännesvuosittain vuodesta 2011 lähtien. Kattavuus on noin 70 prosenttia Suomen kauppakeskusmarkkinasta volyymilla mitattuna. Indeksien kattavuus on hyvällä tasolla. Tavoitteena on, että indeksit kattavat lähitulevaisuudessa kaikki myyntejä ja kävijämääriä seuraavat kauppakeskukset.
Indeksit on kehitetty, jotta saamme ajantasaista ja kattavaa tietoa kauppakeskusmarkkinan kehityksestä Suomessa. Indeksit luovat oivan mahdollisuuden verrata kauppakeskuksia vähittäiskaupan yleiseen kehitykseen. Vertailukelpoisesta, ns. like-for-like-indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.
Myynti- ja kävijäindekseihin voit tutustua täällä
Keskustyyppi | Ominaispiirteitä | Liikerakennusten lukumäärä |
Kauppakeskus | Kauppakeskuksella on yhteinen johto ja markkinointi ja keskuksessa on yksi tai useampia ankkuriyrityksiä. Yksittäinen liike ei ole yli 50 % liiketilan kokonaismää-rästä. Kauppakeskuksessa on vähintään 10 liikettä ja sen pinta-ala on yli 5000 h–m². | Toimii tyypillisesti yhdessä liikerakennuksessa, jossa liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan. |
Kaupunkikeskus |
Kaupunkikeskus on tiiviisti osana monipuolista kaupunkirakennetta ja julkista liikennettä. Keskuk-seen kuuluu useita eri toimintoja, kuten asumista, kauppaa ja palveluita, toimistoja ja kulttuuria. Keskus muodostaa sekoittunutta kaupunkiympä-ristöä ja liittyy saumattomasti kaupunkitilaan myös ulkoalueiden osalta. |
Toimii yhdessä tai useammassa liikerakennuksessa, liikkeet avautuvat yleensä yhteiseen sisätilaan. |
Lähipalvelukeskus | Lähipalvelukeskus muodostaa eri toimialoilta monipuolisen palvelutarjooman, joka on kohdennettu ensisijaisesti lähivaikutus-alueensa asiakkaille. Lähipalvelukeskuksella on yhteinen identiteetti/brändi, johto ja markkinointi. | Toimii tyypillisesti yhdessä liikerakennuksessa, jossa liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan. |
Ostos/ Liikekeskus | Palvelukokonaisuudessa on tyypillisesti vähintään 5 liikettä. | Toimii yhdessä tai useammas-sa liikerakennuksessa, joissa myymälät yleensä avautuvat ulkotilaan. |
Hypermarketkeskus | Keskuksessa toimii hypermarket ja vähintään 10 muuta myymälää tai muita palveluja. Ne kaikki aukeavat katetulle käytävälle. Hypermarketin osuus on yli 50 % liiketilan kokonaismäärästä. | Toimii tyypillisesti yhdessä liikerakennuksessa, jossa liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan. |
Retail Park | Keskuksessa toimii lähinnä erikoiskaupan myymälöitä, jotka ovat tyypillisesti matalan vuokratason tilaa vaativia toimijoita. Retail Park sijaitsee yleensä keskusta-alueiden ulkopuolella. | Toimii yleensä useassa liikerakennuksessa, jotka avautuvat ulkotilaan yhteiselle pysäköin-tialueelle. |
Kodin rakentamisen ja sisustamisen keskus | Keskuksen tarjonta painottuu kodin rakentamisen ja sisustamisen vähittäiskauppaan. | Toimii yleensä yhdessä liikerakennuksessa. |
Kauppahalli | Kauppahalli on elintarvikkeiden erikoismyymälöistä koostuva, kaupungin keskustassa sijaitseva yksikkö, jossa myynti tapahtuu palveluperiaatteella. | Toimii tyypillisesti yhdessä liikerakennuksessa, jossa liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan. |
Outlet-kylä | Keskuksessa toimii tyypillisesti yksittäisten tuotemerkkien myyntiin keskittyneitä erikoistavaramyymälöitä, joissa valikoima tai hintataso poikkeaa normaalista erikoiskaupasta. Outlet-kylä toimii ydin-keskustan ulkopuolella ja keskuksella on yhteinen identiteetti/brändi, johto ja markkinointi. | Toimii yleensä useassa liikerakennuksessa. |
Liikenne-myymälä | Sijaitsee liikenneväylien varrella. Tyypillisesti palvelu-tarjooma koostuu ravintolapalveluista, etumyymä-löistä sekä polttoaineiden jakelusta. | Toimii yleensä yhdessä liikerakennuksessa. |