Vuoden kauppakeskusteko 2024 -kilpailu kokosi yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä eri kategoriassa, ja tällä viikolla pääsemme tutustumaan Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen -kategorian osallistujiin. Kilpailu nostaa esiin innovatiivisia kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja.
Tänä vuonna kilpailijat ovat panostaneet teoissaan erityisesti asiakaskokemuksen parantamiseen. Kilpailuteoissa on aktiivisesti osallistettu asiakkaita kehitystyöhön ja toteutettu sisäilmeen muutoksia, mikä puolestaan lisää viihtyvyyttä ja luo elämyksellisemmän ympäristön. Lisäksi kilpailijat ovat tuoneet markkinoille innovatiivisia konsepteja, jotka ovat sekä kustannustehokkaita että tähtäävät kestävyyteen, hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Näiden tekojen odotetaan parantavan kauppakeskusten kilpailukykyä ja houkuttelevan asiakkaita entistä tehokkaammin tarjoten samalla kattavasti arjen palveluita saman katon alta.
Kauppakeskus Goodman: Goodmanin kehityshanke - Asiakaskokemuksen parantaminen
Kauppakeskus Goodmanissa toteutettiin kehityshanke asiakaskokemuksen ja kilpailukyvyn parantamiseksi, vetovoiman säilyttämiseksi, sekä parantamaan mahdollisuuksia vuokrausmarkkinassa. Kehityskohteina hankkeessa olivat sisäilmeen saneeraus, istuinalueet ja viihtyvyyselementit, leikkipaikka, tyhjien liiketilojen peittäminen, opasteet sekä kauppakeskuksen brändi-ilme. Asiakkaiden tarpeiden huomiointi oli suuressa roolissa hankkeessa ja heitä osallistettiin suunnitteluun kyselyillä ja workshopilla.
Tavoitteena oli luoda viihtyisämmät tilat, joihin jokainen voi tuntea olevansa tervetullut, luoda mielikuvaa helposti lähestyttävänä ja lämminhenkisenä kauppakeskuksena, jossa on helppo viihtyä ja nauttia elämän pienistä ja suurista hetkistä.
Kauppakeskus Kivis - Poikkeuksellinen palvelukokonaisuus Vantaalle
Kauppakeskus Kivis yhdistää julkiset ja kaupalliset palvelut onnistuneesti. Kivistö on Vantaan nopeimmin kasvava asuinalue, jossa asukkaita lähes 20 000. Kivis toi alueelle pitkään kaivatut arjen palvelut ja toimii nyt kasvavan asuinalueen sydämenä.
Kivis on liike- ja palvelukokoonpanoltaan monipuolinen lähipalvelukeskus. Kauppakeskus kokoaa yhteen niin kaupalliset palvelut päivittäistavarakaupoista erikoisliikkeisiin kuin kaupunginkin järjestämät kattavat asukaspalvelut viihtyisine tiloineen. Kiviksessä julkiset palvelut eivät vain täydennä palvelutarjontaa vaan ovat laajuudessaan merkittävä osa keskuksen vetovoimaa ja näin tukevat kaupallisten toimijoiden onnistumista.
Kuvaaja Sini Salo.
Kauppakeskus Myyrmanni: Myyrmanni 2.0 - Entistä parempi kumppanisi arjessa
Kauppakeskus Myyrmanni valmistautui tuleviin kolmekymppisiinsä laajalla muutostyöprojektilla, jossa kauppakeskukseen onnistuttiin luomaan tilat kaikille kolmelle suurelle päivittäistavaratoimijalle. K-Citymarket on toiminut keskuksen avauksesta lähtien, ja marraskuusta 2023 alkaen saman katon alta löytyvät myös Prisma ja Lidl. Myyrmannista muodostui Vantaan vahvin päivittäistavarakaupan keskus.
Muutosprojektin yhteydessä kauppakeskuksessa tehtiin myös laaja yleisten tilojen kasvojen kohotus. Mittava muutosprojekti vietiin läpi runsaassa puolessa vuodessa keskuksen ollessa auki asiakkaille normaaliin tapaan. Paikallisuutta ja yhteisöllisyyttä arvostava Myyrmanni vastaa aiempaa paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Kauppakeskus Skanssi: Sähköinen yhteiskäyttöauto kauppakeskuksen asiakkaille ja alueen asukkaille
Kauppakeskus Skanssi lanseerasi yhteistyössä Aimo Parkin ja Turun kaupungin Canemure-hankkeen (EU:n ilmastopolitiikan Kohti hiilineutraaleja kuntia -hanke) kanssa yhteiskäyttöautopalvelun 17.4.2023. Lanseerauksen yhteydessä järjestimme yhteiskäyttöauton käyttöön liittyvää opastusta muun muassa sähköautokouluja ja opastevideoita. Palvelu starttasi tutustumiskampanjalla, jossa tarjottiin tunnin ilmaista ajoaikaa. Kampanjaa jatkettiin vuoden loppuun.
Yhteiskäytössä oleva sähköauto on helppo, edullinen ja ympäristöystävällinen tapa liikkua ja sitä on helppo käyttää verkkosovelluksella alusta loppuun. Palvelu on otettu hyvin vastaan ja Skanssin yhteiskäyttöautoa käytetään eniten Aimo Parkin Turun seudulla sijaitsevista yhteiskäyttöautoista.
Liikekeskus Westeri: Tavaroiden ja palveluiden yhteiskäyttö -kokeilu
Liikekeskus Westeri yhteistyössä Tampereen Kaupungin kanssa toteuttavat tavaroiden ja palveluiden yhteiskäyttökokeilun osana Tampereen kaupungin, Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelmaa. Tavoitteena on edistää kestävää arkea ja lisätä mahdollisuuksia Tesoman alueella. Pitkän tähtäimen tavoitteena on myös kulutuksen ja liikkumisen päästöjen vähentäminen sekä kiertotalouden edistäminen – unohtamatta Tesoman alueen ihmisten hyvinvoinnin lisäämistä.
Käytännön tasolla kokeilu tarjoaa mahdollisuuksia kodin tavaroiden ja polkupyörien yhteiskäyttöön, mikä voi merkittävästi vähentää tarvetta omistaa ja kuljettaa omia tavaroita. Westeri on tälle toiminnalle luontainen sijoituspaikka, sillä suuri osa alueen asukkaista muutenkin asioi täällä.
Mall of Tripla: Modernia ja ketterää Specialty Leasingia
Triplan Specialty Leasing on monikäyttöinen kalustekokonaisuus, joka tehostaa pop-upien, mainospintojen ja tapahtumien järjestämistä kauppakeskuksessa. Kevyet ja muunneltavat osat tarjoavat lukittavia säilytystiloja, istuinpaikkoja ja brändättyjä elementtejä. Kalusteet soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön, elävöittäen vähemmän käytettyjä tiloja.
Toteutus parantaa paitsi kaupallisten tilojen viihtyisyyttä ja vetovoimaa myös esittelee kestävän ja kustannustehokkaan ratkaisun brändäykseen ja tapahtumien tueksi. Kalusteet soveltuvat brändinäkyvyyteen ja niitä voidaan räätälöidä helposti markkinointiviestien esillepanoon. Specialty Leasing vahvistaa myös myyntistrategiaa tarjoten tapahtumajärjestäjille ja brändeille työkalun markkinointitehokkuuden parantamiseen.