Vuoden kauppakeskusteko 2024 -kilpailu kokosi yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä eri kategoriassa. Kilpailussa nostetaan esiin vuoden innovatiivisimpia kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja.
Tällä viikolla huomio kohdistuu Markkinointi ja viestintä -kategoriaan, jonka kilpailuteoissa on keskitytty elämysten ja kokemusten luomiseen markkinoinnin ja viestinnän avulla. Asiakkaille on tarjottu lisäarvoa muun muassa erilaisilla ilmiöillä ja tapahtumilla, joita on toteutettu yhteistyössä niin kauppakeskuksen sisällä kuin sen rajojen ylikin. Markkinoinnin ja viestinnän rooli on ollut keskeinen, kun erilaiset yhteistyöt ja sisältökonseptit ovat avanneet uusia mahdollisuuksia, lisänneet myyntejä ja asiakaskäyntejä, sekä mahdollistaneet uusien kohderyhmien tavoittamisen.
Hansakortteli: Pist siit sit viissataa piispist.
Hansakortteli luopui vuonna 2021 perinteisestä, puhtaasti hintavetoisesta alennusmyyntikampanjasta. Asiakaskyselyjen perusteella meille selvisi, että asiakkaamme toivovat meiltä pelkän aleriehan sijaan elämyksellistä tapahtumakokonaisuutta. Valitsimme strategiaksi ilmiöittämisen, jolla luodaan puheenaiheita ja annetaan uusi syy tulla kauppakeskukseen. Hintavetoisen kampanjan sijaan on otettu ilmiöittämisen keinot käyttöön. Sen sijaan, että rakennetaan kampanjoita, rakennetaan ilmiöitä. Pelkällä hinnalla ei pystytä enää kilpailemaan, sen lisäksi kuluttajat kaipaavat muutakin osto- ja asiakaskokemuksen rinnalle. Keskeistä Hansailmiössä on kauppakeskuksen rajat ylittävä yhteistyö ja voimakas satsaus ansaitun median (PR) ja tapahtumallisuuden hyödyntämiseen. Syksyn 2023 Hansailmiön keulakuvaksi valikoitui pieni, paikallinen pyöreä herkku, joka herättää Turussa suuria tunteita. Piispis, joka muualla Suomessa tunnetaan Berliininmunkkina. Saimme idean, jostain ennennäkemättömästä, eli siitä, että rakennamme 750 piispiksestä syötävän taideteoksen keskelle kauppakeskuksen keskusaukiota Hansatoria.
Kamppi Helsinki: Kampin Lumous
Kampin Lumous on Kamppi Helsingin konseptoitu, ainutlaatuinen jouluelämys, jonka tarjosimme vuonna 2023 jo kuudennen kerran. Kampin Lumouksen tavoite on selkeä mutta rohkea: luoda maailmanluokan jouluelämys, jollaista ei ole Suomessa ennen nähty. Haluamme tarjota vierailijoille paikan, jossa he voivat hetkeksi unohtaa arjen ja uppoutua lumoukseen.
Vuonna 2023 halusimme tuoda palan Lapin taikaa Kamppi Helsinkiin ja tarjota vierailijoille kokonaisvaltaisen moniaistisen elämyksen. Kampin Lumous koostui lumisesta maisemasta, jossa pääsi kävelemään jäätyneen lammen läpi siltaa pitkin, sekä valoaukossa ylös kohoavista revontulista. Äänimaailma suunniteltiin vastaamaan kokemusta. Yhdistämällä kokemuksellisuuden, visuaalisuuden, valaistuksen ja äänet, saimme rakennettua asiakkaita kiinnostavan kokemuksen joulukiireiden keskelle kauppakeskukseen.
Podcast-yhteistyö 2023, kauppakeskus Hertsi ja Casters Oy
Vuonna 2023 Hertsille tuli mahdollisuus olla mukana podcastien ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija- ja tuotantotalo Casters Oy:n ja Karoliina Tuomisen "Musta Lista" -podcastissa. Yhteistyö avasi Hertsille monia uusia mahdollisuuksia kauppakeskusmarkkinointiin ja kokonaisuus sujui todella hyvin.
Karoliina Tuominen toi sekä podcastissa että eri kanavissaan esille Hertsiä ja sen palveluita täysin hänen omin silmin ja rennoin ottein. Uudehkolle kauppakeskukselle erilaiset yhteistyöt ovat hyvä mahdollisuus näkyä uusin tavoin ja myös eri kohderyhmille. Kauppakeskuksen mukana olo podcastissa on herättänyt positiivista kiinnostusta niin asiakkaissa kuin myös muissa kauppakeskuksissa. Myös Hertsin myynnit ja asiakaskäynnit nousivat yhteistyön aikana ja myös sen jälkeen todella hienosti.
Kauppakeskus Jumbo-Flamingo: Nyt tehdään entistä Jumbompaa! #entistäjumbompaa
Kauppakeskus Jumbo-Flamingo uudistuu. Innostavalla ja brändiin sopivalla markkinointiviestinnällä välitämme kuvaa uudistuksesta, joka tekee Jumbo-Flamingosta entistä houkuttelevamman, toimivamman ja viihtyisämmän – jatkossakin kauppakeskusten ykkösen. Onnistuneella viestinnällä on hankkeessa valtava merkitys. Siksi siihen on haluttu panostaa.
Viestinnän tärkein tehtävä on tukea hankkeen onnistumista oikea-aikaisella, ymmärrettävällä, avoimella ja kaksisuuntaisella viestinnällä, jonka kautta kaikki hankkeen osapuolet – vuokralaiset, sidosryhmät, asiakkaat ja suuri yleisö – saavat jatkuvasti ajankohtaisinta tietoa hankkeen etenemisestä. Uudistukselle onkin alusta asti haluttu saada niin vuokralaisten kuin asiakkaidenkin hyväksyntä. Kärkitavoitteena on ollut taata mahdollisimman häiriötön asiointi kauppakeskuksessa, herättää kiinnostus sekä minimoida negatiivisten palautteiden määrä.
Kauppakeskus Mylly – TikTokin sisältökonsepti
POV: Kun pitäis mennä TikTokiin, mutta et tiedä mitä siellä pitäis tehdä.
Halusimme ottaa TikTokin haltuun niin kuin maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus sen tekisi. Tavoitteemme oli sitouttaa nuoret Myllyn brändiin. Liian vaikea homma hoidettavaksi? No eipä suinkaan.
Entäpä jos sinulla on strategia, jonka keskiöstä brändi ohjaa kaikkea tekemistä? Siitäpä onkin helposti johdettavissa somen konseptikäsikirja, joka määrittelee tavoitteet ja havainnollistaa Myllyn tavan puhua ja näyttäytyä somessa.
Alkoi TikTok-matka, jonka päähenkilönä on torni. Myllyntornista tuli Raision suosituin TikTokkaaja, joka kuittaili muille torneille, valmistautui presidentinvaalikisaan, pysyi trendeissä mukana ja jopa loi niitä itse. Nuoret rakastuivat Myllyntorniin ja sitoutuivat seuraamiseen. No cap.
Kauppakeskus Skanssi: Eläinten päivä toi iloa kauppakeskukseen!
Kauppakeskus Skanssi järjesti ensimmäistä kertaa Eläinten päivän lokakuussa 2023 kansainvälisenä eläinten päivänä (4.10.). Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Lemmikki ry:n, Suomen Löytöeläin Kummit ry:n, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän toimintakeskus Skappelin ja Mustin ja Mirrin kanssa.
Eläinten päivänä kauppakeskukseen oli erityisesti eläimet tervetulleita. Päivän aikana sai tavata afrikkalaisen kääpiösiilin Simon ja Ragdolls-rotuisia lemmikkikissoja. Mustin ja Mirrin tuotepisteellä sai pyöräyttää onnenpyörää ja voittaa eläinaiheisia tuotepalkintoja, ja Skappelissa juhlittiin eläimiä eläinaiheisten lorujen ja laulujen parissa. Päivän aikana jaettiin myös ruokatuotenäytteitä ja Lemmikki ry toteutti päivän huipennuksena maksuttoman lelulemmikkikilpailun. Asiakkaat saivat myös lahjoittaa tuotteita ja ruokaa kodittomille lemmikeille erilliseen keräyspisteeseen.