Kuva: Mall of Tripla, Maailman suurin Fan Zone – Jääkiekon MM-kisakampanja 2022.
Vuoden kauppakeskusteko 2023 -kilpailun voittajateot osoittavat, että suomalaiset kauppakeskukset kehittävät rohkeasti uusia vetovoimaisia palvelukokonaisuuksia ja tapahtumakonsepteja. Myös vastuullisuus näkyy kauppakeskusten toiminnassa laajasti edistyksellisestä energiantuotannosta mielen hyvinvoinnista huolehtimiseen.
Omat sarjansa Vuoden kauppakeskusteko 2023 -kilpailussa voittivat Redi Helsingistä, Kauppakeskus Matkus Kuopiosta, Mall of Tripla Helsingistä ja Kaupunkikeskus Lippulaiva Espoosta. Kilpailussa palkittiin vuonna 2022 toteutettuja tekoja. Kilpailussa oli neljä sarjaa, joihin osallistui yhteensä 30 kauppakeskustekoa ympäri Suomea.
”Idearikkaus, asiakastoiveiden kuunteleminen, yhteiskunnallisen vastuun toteuttaminen – nämä kaikki olivat edustettuina Vuoden kauppakeskusteko 2023 -kilpailussa. Kauppakeskukset ovat viime vuodenkin aikana onnistuneet puhuttelemaan kuluttajia oikea-aikaisilla ja tarpeita vastaavilla palvelukonsepteilla”, toteaa tuomariston puheenjohtaja, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
Redin kehittämä kiertotalouskeskittymä Second Hand Market Area palkittiin voittajana Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen -kategoriassa. Yli 1300 neliön alue kokoaa kiertotalouden koko elinkaaren yhden katon alle. Toteutettu kiertotalouskeskittymä on esimerkillinen osoitus kauppakeskusten kehittämistä uusista palvelukokonaisuuksista, jotka ovat kiinni ajassa ja vastaavat kuluttajien muuttuneisiin tarpeisiin.
Kuopiolainen Kauppakeskus Matkus nosti 10-juhlavuotensa teemaksi mielen hyvinvoinnin, joka näkyi kauppakeskuksessa monin tavoin. Vastuullisuus -kategorian voittanut kauppakeskus avasi tiloihinsa esimerkiksi Mielitilan, jossa yhdistykset ja järjestöt järjestivät avointa toimintaa ja toi esille eri yhteyksissä mielen hyvinvoinnin teemoja. Pureutumalla tärkeään yhteiskunnalliseen teemaan tehtiin todeksi kauppakeskuksen vastuullista arvomaailmaa.
Markkinointi ja viestintä -kategoriassa voittajaksi valittiin Mall of Triplan ja Kansainvälisen Jääkiekkoliiton (IIHF) yhteistyössä toteuttama maailman suurin Fan Zone. Fan Zonen sydämenä toimi Triplan Tapahtuma-aukio, jossa pystyi seuraamaan vuoden 2022 jääkiekon MM-kisojen pelejä. Uudenlainen tapahtumakonsepti löysi hienosti yleisönsä, vakuutti niin yhteistyökumppanit kuin kauppakeskuksen eri toimijat ja monistettavuutensa ansiosta tarjoaa jatkossakin elämyksiä kauppakeskuksen asiakkaille.
Kaupunkikeskus Lippulaiva vei edistyksellisellä panostuksellaan tulevaisuuden energiajärjestelmiin Digitaalisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen -kategorian. Lippulaivan alla on esimerkiksi Euroopan suurin kaupallisen rakennuksen maalämpö- ja viilennyslaitos. Tuomaristo kiitteli teon vaikuttavaa toteutusta ja yhteiskunnallista merkitystä.
Kilpailussa jaettiin myös kunniamainintoja, joilla palkittiin Kauppakortteli Pekurin tyhjän tavaratalon uusi elämä, Kauppakeskus Myllyn tilakonseptin toolkit, Kauppakeskus Jumbo-Flamingon vastuullisuusohjelma, Kauppakeskus Karisman in-house vaikuttajamarkkinointi ja Kampin Lumous.
Kilpailun tuomaristossa istuivat Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Elisa Runsas T-Mediasta, Tony Friis Normalista, Eeva Jauro Lahden Pysäköinnistä ja Susanna Aula Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:stä.
Fakta: Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
Lisätietoja kilpailusta
Lisätietoa voittajateoista
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppakeskusjohto ja alan asiantuntijat kohtaavat. Visiona on menestyvä ja kehittyvä kauppakeskusliiketoiminta, jossa kauppa ja palvelut muodostavat houkuttelevan kokonaisuuden.