Miltä näyttävät tulevaisuuden kauppakeskukset? Vuoden kauppakeskusteko -kilpailuun osallistuneet kauppakeskukset näyttävät, kuinka digitaalisuus ja uudet teknologiat auttavat tekemään kauppakeskuksista yhä elämyksellisempiä ja paremmin ihmisiä palvelevia.
Lähettirobotit ovat yksi uusien teknologioiden tuoma mahdollisuus kauppakeskuksille. Tästä hyvänä osoituksena on kilpailuun osallistuneen kauppakeskus Mall of Triplan Taika-niminen lähettirobotti, joka toimitti ruoka-annoksia Original Sokos Hotel Triplan asiakkaille. Lähettirobotti oli erinomainen lisä Mall of Triplan palveluihin pandemian aikana sen terveysturvallisuuden takia, ja lisäksi robotin käyttäminen oli monelle asiakkaalle uusi ja hauska kokemus.
Elämyksiä tarjosivat myös Cityconin kauppakeskukset (Iso Omena, Myyrmanni, IsoKristiina, Trio ja Koskikeskus), jotka toteuttivat jouluisen lisättyä todellisuutta hyödyntävän pelin kauppakeskuksissaan. Puhelimella pelattava peli toi jouluista tunnelmaa kauppakeskuksiin, vaikka pandemian myötä tavallisia joulun tapahtumia oli vaikeaa toteuttaa. Lisättyä todellisuutta käyttänyt peli toi uuden ulottuvuuden kauppakeskuksen kävijöiden kokemukseen, ja tulevaisuudessa vastaavat innovaatiot voivat luoda merkittäviä mahdollisuuksia niin kävijöiden kokemuksen, markkinoinnin kuin myynnin suhteen.
Myynnin edistämisen ja digitaalisuuden yhdistämisen edelläkävijänä toimi kauppakeskus Kamppi sen Live Shopping -tapahtumilla. Tapahtumat keskittyivät aina tiettyyn teemaan, ja ne yhdistivät chatin, live-lähetyksen, verkko-ostamisen ja kauppakeskuksen tunnelman. Live Shopping -tapahtumat olivat oiva lisä digitaalisuuden saralla parantamaan Kampin liikkeiden tuotteiden tunnettuutta ja tuomaan myös asiakkaille uusia mahdollisuuksia tehdä ostoksia kauppakeskuksessa.
Uudet teknologiat voivat myös muuttaa markkinointia kauppakeskuksissa. Osassa Clear Channel -kauppakeskusverkoston kauppakeskuksia toteutettiin uuden James Bond -elokuvan kampanja synkronoimalla kauppakeskuksen digitaaliset mediapinnat ja kauppakeskusten äänimaailmat. Näin 007-elokuvan legendaarinen tunnusmusiikki tehosti kampanjaa ja lisäsi mediapintojen saamaa huomiota ennennäkemättömällä ja -kuulemattomalla tavalla. Äänen ja liikkuvan kuvan yhdistäminen kauppakeskuksissa voikin luoda täysin uusia mahdollisuuksia kauppakeskuksen tunnelman luomisessa ja menekin edistämisessä.
Kauppakeskus Iso-Kristiina on myös osoittanut, kuinka digitaalisuus voi yhdistyä vastuullisuuteen. Iso-Kristiina lähetti koko kesän ajan livelähetystä kauppakeskuksen katolla asuvista mehiläisistä, minkä ansiosta kauppakeskuksen asiakkaat pääsivät seuraamaan pörriäisten elämää reaaliajassa. Lähetys oli hyvä tapa lisätä tietoisuuttaa pölyttäjien tärkeydestä, ja mehiläiset herättivät paljon kiinnostusta kauppakeskuksen kävijöissä.
Kaikki Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategorian ehdokkaat ovat onnistuneet löytämään oman lähestymistapansa digiratkaisuiden suhteen. Ehdokkaissa näkyy innovatiivisuus ja halu tuottaa asiakkaille paitsi parempia palveluita niin myös iloa ja elämyksiä. Monet näistä kauppakeskusteoista toimivat varmasti suunnannäyttäjinä tulevaisuudessa.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun kaikista teoista voi lukea lisää täältä.