Suomen Kauppakeskusyhdistys on valinnut vuoden kauppakeskusteoksi Lappeenrannassa sijaitsevan IsoKristiinan laajennushankkeen ja palvelutarjonnan monipuolistamisen. Uudistamisessa on huomioitu esimerkillisen vahvasti paikallisia tarpeita ja kulttuuria ottamalla kaupunkilaiset alusta alkaen tiiviisti mukaan projektiin. Nyt IsoKristiina voi ylpeillä poikkeuksellisella kokonaisuudella, johon laajan kauppa- ja palvelutarjonnan lisäksi yhdistyvät saumattomasti myös Lappeenrannan kaupunginteatteri sekä hotelli Lappee.
"IsoKristiinasta on onnistuttu luomaan juuri sellainen kaupunkilaisten kohtaamispaikka, jota kauppakeskuksissa nykyään tavoitellaan. On hienoa, että hankkeen toteuttajat osoittivat teoillaan olevansa aidosti kiinnostuneita asiakkaiden toiveista, ja toteuttivat esimerkiksi ennen uudistamisen aloittamista kansainvälisen Re-Teamin kanssa Mind16 -psykologinen tutkimuksen, jolla selvitettiin asiakkaiden tarpeita eri kaupungeissa", kiittää tuomariston puheenjohtaja Lasse Mitronen.
Kävijät ovat kiittäneet IsoKristiinaa sen hyvästä tunnelmasta. Osana kokonaisuutta asiakkaita ilahduttavat kaupunginteatterin vierailunumerot, jotka tulevat lähelle, kauppakeskuksen sisälle. Teatteritoiminnan lisäksi Lappeenrannan kaupunki on tuonut osaksi palvelua myös oman infopisteensä. IsoKristiina on jo muutama kuukausi avaamisensa jälkeen osa lappeenrantalaista identiteettiä ja katseet ovat vahvasti tulevassa. Kauppakeskuksen taustatahot lupaavat jatkossakin olla aktiivisia asiakkaiden kuuntelussa, jotta tila kehittyisi ja toimisi palveluna parhaalla mahdollisella tavalla.
IsoKristiina sijaitsee aivan Lappeenrannan ytimessä. Keskukseen on helppo tulla eri välineillä ja sen uudistaminen tukee hyvin koko keskustan elinvoiman kehittämistä. Kokonaisuudessa huomioitiin karjalainen räiskyvyys ja sisätiloista löytyy esimerkiksi näyttäviä ornamentteja. "Kaupungin ja yksityisten kiinteistönomistajien yhteistyö oli saumatonta, mikä takasi kaupungin keskustan sujuvan kehittämisen", tuomaristo iloitsi.
Laajennushankkeen yhteydessä hyödynnettiin tehokkaasti olemassa olevia rakennuksia ja uudistettiin niiden käyttötarkoituksia. Vanhat toimistotilat otettiin hotellikäyttöön ja hotellilta puolestaan vapautui maantasokerroksesta tilaa kaupallisille palveluille. Tyhjäksi jäänyt tontti puolestaan otettiin hyötykäyttöön sijoittamalla siihen pysäköintilaitoksen laajennus, liiketiloja ja ravintoloita kolmeen tasoon sekä kaiken päälle kaupungin teatteri. Vanhaan osaan tehtiin tilat Finnkinon elokuvateatterille.
Kauppakeskus IsoKristiinan mittava kehityshanke kesti noin 2,5 vuotta ja sen omistajat Citycon ja Ilmarinen investoivat uudistukseen 110 miljoonaa euroa. IsoKristiinassa on nyt noin 80 erilaista liikettä ja palvelua, muun muassa poikkeuksellisen laaja kahvila- ja ravintolatarjonta, joka palvelee myös keskukseen yhdistettyjen kaupungin teatterin ja elokuvamaailman asiakkaita.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun tuomaristossa olivat professori Lasse Mitronen Aalto yliopistosta, lehtori Pekka Matvejeff Laureasta, kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio kauppakeskus Kampista, johtaja Karoliina Rajakallio HKL:stä ja toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen RAKLIsta.
Muut finalistit olivat Forumin uudistus- ja laajennusprojekti, Sello "matka kullasta platinaan", Tullintori "irti maasta", Myllyn uudistus- ja laajennusprojekti sekä Ideapark Lempäälän yhteistyö Tampereen seudun ammattiopisto Tredun ja sen opiskelijoiden kanssa.
Lisätietoja:
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Ulla-Maija Kemppi, kaupallinen johtaja, Citycon, puh. 040 824 4630, ulla-maija.kemppi@citycon.com