Kauppakeskus Trio on voittanut Vuoden kauppakeskusteko 2014-kilpailun ”Nuoret kauppakeskuksessa” teollaan, joka tähtää nuorten parempaan huomioimiseen kauppakeskuksissa ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Toimintamalli ei rajoitu pelkästään Trioon, vaan on osa kauppakeskusomistajan yhteiskuntavastuuagendaa ja sitä sovelletaan laajasti Cityconin kauppakeskuksissa Suomessa.
Valtakunnallinen nuorisokasvatusjärjestö Nuorten Palvelu ry toteutti nuorten ja kauppakeskuksen aikuisten parempaan vuorovaikutukseen tähtäävän koulutuksen 5.11.2013 yhteistyössä Citycon Finland Oy:n kanssa. Koulutuksen tuloksista muotoiltiin Trioon koko kauppakeskusta ja kaikkia sen toimijoita (järjestyksenvalvojat, liikkeiden henkilökunta, kauppakeskusjohto, ym.) koskevat yhtenäiset toimintamallit.
Koulutuksissa on tuotu esiin nuorten näkökulmaa kauppakeskuksissa olemiseen ja pohdittu, miten nuorten ja kauppakeskushenkilökunnan yhteiselo sujuisi paremmin. Koulutuksen tuloksista muotoiltiin Trioon koko kauppakeskusta ja kaikkia sen toimijoita (järjestyksenvalvojat, liikkeiden henkilökunta, kauppakeskusjohto ym.) koskevat yhtenäiset toimintamallit, joiden mukaan Triossa toimitaan.
"Toteutimme koulutuksen yhteensä viidessä kauppakeskuksessa Suomessa ja yhteistyömme Nuorten Palvelun kanssa jatkuu myös tänä vuonna. Kyseessä on meille olennainen vastuullisuusagendan osa ja sen tavoitteet tukevat vahvasti myös liiketoimintaamme", kertoo Citycon Finland Oy:n kehitys- ja vastuullisuusjohtaja Marko Juhokas.
Koulutuksella on tehty nuoria ja nuoruutta ymmärrettävämmäksi kauppakeskuksen toimijoille. Nuoret ovat ottaneet kauppakeskukset omiksi olohuoneikseen, joissa osa nuorista viettää jopa kaiken vapaa-aikansa. Nuoruuteen kuuluu rajojen ja auktoriteettien testaaminen, identiteetin muovautuminen ja ihmissuhteiden muuttuminen.
"Nuorten Palvelu ry:n kauppakeskuksissa tavoittamien nuorten vastausten mukaan nuorille puolestaan on tärkeää, että heitä kohdellaan kauppakeskuksissa tasa-arvoisesti ja heidän annetaan näissä tiloissa olla sekä tavata kavereitaan. Joillekin nuorille kauppakeskus on tärkein paikka olla kavereiden kanssa", kertoo Nuorten Palvelun Pauliina Lampela.
Nuorten viettäessä aikaansa yhä enemmän kauppakeskuksissa, joutuu niiden henkilökunta uudenlaisten haasteiden eteen. Viemällä kauppakeskuksissa nuoria kohtaaville tahoille osaamista lisääntyy paitsi nuorten hyvinvointi, myös henkilökunnan työtyytyväisyys haasteellisten tilanteiden tullessa vähemmän kuormittaviksi.
"Kilpailutuomaristo arvosti sitä, että teko osoitti kauppakeskuksissa toimittavan nuorten hyvinvoinnin puolesta heidän omilla reviireillään. Toimitaan aktiivisesti nuorten hyväksi siellä missä yhteiskunnan jäsenet ovat muutenkin mukana. Nuorten hengailun muuttaminen positiiviseksi pöhinäksi kasvattaa yhteiskunnallista pääomaa tulevaisuutta rakentaen", sanoo kilpailutuomariston puheenjohtaja, Helsingin Sanomien päätoimittaja Riikka Venäläinen.
Koulutukseen liittyvät toimenpiteet ovat uudenlainen lähestymistapa nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi koulutus edustaa uudenlaista yhteistyötä yksityisen sektorin ja kolmannen sektorin välillä. Nuorten hyvinvointi ja kauppakeskukset ovat olleet vuonna 2013 Cityconissa erityisen huomion kohteena. Järjestyksenvalvojien ja vuokralaisten koulutus on ollut osa yhtiön laajempaa nuoriso-ohjelmaa.
"Teko osoittaa todeksi Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vision - Menestyvä ja kehittyvä kauppakeskus on yhdyskunnan sykkivä sydän”, toteaa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja, Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Pertti Vikkula.