Kauppakeskuksissa tehdään paljon yhteiskunnallisesti merkittäviä isoja ja pieniä tekoja. Mikkeliläinen kauppakeskus Stella on valittu Vuoden kauppakeskusteoksi vuonna 2012. Stella nousi kilpailussa ykköseksi "Uuden ajan kauppakeskuskonsepti" -teolla. Stellassa ostos- ja ajanvietepaikat yhdistyvät saumattomasti toisiinsa aivan Mikkelin keskustassa torin laidalla. Stella uudistaa Mikkelin kaupunkikeskustan toiminnallisuutta, palvelukykyä ja vetovoimaisuutta.
Suomen kauppakeskusyhdistys järjesti kilpailun vuoden merkittävimmästä kauppakeskusteosta nyt kolmannen kerran. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Marianne Heikkilä Marttaliitto ry:stä, Tiina Hänninen Bestseller Wholesale Finland Oy:stä, Heli Marjanen Turun Kauppakorkeakoulusta, Aleksi Neuvonen Demos ry:stä ja Marko Parkkinen Seedi Oy:stä.
Valintakriteerinä oli kauppakeskusteko, joka on merkittävä, ajankohtainen ja innovatiivinen. Samoin kauppakeskusjohtamisen ja markkinoinnin näkökulmat kuin myös tuloksellisuus ja ympäristönäkökulmat vaikuttivat päätöksentekoon. Kauppakeskus Stella Mikkelistä vakuutti raadin teollaan "Stella luo uuden ajan kauppakeskuskonseptia".
Toiminnallisuudessaan Stella on edelläkävijä keskisuurten kaupunkikeskustojen uudistamisessa, jossa yhdistetään vanhaa ja uutta rohkealla tavalla. Tuomaristo vaikuttui Stellan tavasta yhdistää lähiympäristön toiminnot ja historialliset kerrokset oivaltavalla tavalla yhteen. Voittajatekoa Stellan kauppakeskuskonseptia tuomaristo kuvaili seuraavasti: "Sopiva laatu, suuren yleisön luksusta, laatua lupsakkaasti", "Hengailu käännetään voimavaraksi ja neljän sukupolven treffit tehdään luontevaksi kauppakeskuksessa", "Kulttuurihistoriallisen perinteen ja modernismin onnistunut linkittäminen keskuksen arkkitehtuurissa ja toiminnallisessa konseptissa". Kaupan eri muotojen ja lähialueen historian kerrostuneisuus yhdistyy Stellassa ainutlaatuisella tavalla. Se on katettu tori, jossa on sisällä lähiruokaa tarjoava kauppahalli ja kokonaisuudessa on myös laajan valikoiman market ja monipuolinen erikoiskaupan tarjonta. Stellan katettu keskusaukio toimii niin kaupunkilaisten olohuoneena kuin erilaisten tapahtumien näyttämönäkin.
- Stella henkii kotiseutuylpeyttä ja lähiyhteisön arvomaailmaa. Se yhdistää oivalla tavalla sukupolvien ketjua ja on samalla mikkeliläisten olohuone, jossa on lupa viihtyä, kiittelee voittajaa kilpailutuomariston puheenjohtaja Marianne Heikkilä.
Leppoisa lähikauppakeskus ja savon burberry yhdistetty onnistuneesti, jatkaa tuomariston jäsen Marko Parkkinen.
- Stella on otettu Mikkelissä hyvin vastaan. Avajaiset olivat marraskuussa ja vuoden 2011 kävijä ja myyntimäärätavoitteet ylitettiin, kertoo Stellan markkinointipäällikkö Heli Kautonen. Stella muodostaa aktiivisen yhteisön, jossa on jo nyt järjestetty lukuisia tapahtumia tansseista ja squash-turnauksista kauneimpiin joululauluihin, Kautonen jatkaa.
Tuomaristo antoi kilpailussa kunniamaininnan Raisiossa sijaitsevalle Kauppakeskus Myllylle "Myllyn mukavin yritys" -kilpailusta. Laaja asiakaspalaute on jalostettu työkalupakiksi kauppakeskuksen liikkeiden käyttöön ja kauppakeskusjohtamisen tueksi. Tuomaristo kiitti tekoa innovatiiviseksi tavaksi tuoda lisäarvoa kauppakeskusjohtamiseen ja sen kehittämiseen.
Vuoden Kauppakeskusteko 2012 kilpailu oli kaksivaiheinen. Ilmoittautuneista keskuksista valittiin neljä finalistia, joista tuomaristo valitsi voittajan. Vuoden Kauppakeskusteko 2012 kilpailu oli kovatasoinen. Stellan ja Myllyn lisäksi kilpailun finaalissa olivat mukana myös marraskuussa 2011 avattu uusi Kauppakeskus Karisma Lahdesta teollaan " Uuden kauppakeskuksen asiakaslähtöinen suunnittelu ja toteutus" ja täydellisen konseptiuudistuksen läpikäynyt Kauppakeskus Kluuvi Helsingistä teollaan "Kluuvin kasvojenkohotus ja kauppakeskusuudistus".
Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi, Suomen Kauppakeskusyhdistys ry, puh. 040 506 9151
Markkinointipäällikkö Heli Kautonen, Kauppakeskus Stella, puh. 044 015 7517
Vuoden Kauppakeskus -palkinto luovutetaan Helsingin Messukeskuksessa pidettävässä Retail Awards -tilaisuudessa 14.3. klo 16.30. Kuvia tilaisuudesta on saatavissa BBM Oy:ltä Thea Ekholmin (thea.ekholm@bbm.fi) kautta.