Espoolainen kauppakeskus Sello on valittu Vuoden kauppakeskukseksi vuonna 2011. Sello nousi kilpailussa ykköseksi ”Suomen ekoin kauppakeskus” -teolla. Sello on Leppävaaran alueen monipuolinen kaupunkikeskus, joka on ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena saanut toiminnanaikaisen kultatason LEED-ympäristösertifikaatin. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt toisen kerran.
Ympäristö- ja energiatehokkuusarvot ovat ohjanneet kauppakeskus Sellon toimintaa sen suunnittelusta lähtien. Keskus sijaitsee Leppävaaran aluekeskuksessa ja sinne on helppo tulla kävellen, polkupyörällä, junalla, bussilla tai autolla. Monipuolisessa keskuksessa toimii mm. hotelli, konserttisali, kirjasto ja sen lähellä on myös runsaasti asuntoja.
Sellossa ekologisuutta ei ole kuitenkaan jätetty ainoastaan suunnitteluun tai LEED-sertifikaattiin, vaan se on viety myös osaksi päivittäistä toimintaa: yritys- ja sidosryhmäyhteistyöhön sekä kuluttajien tietoisuuteen.
”Laaja palvelukirjo, hyvä saavutettavuus ja lähialueen runsas asukasmäärä on luonut hyvät edellytykset monipuoliselle ja ekologiselle palvelukeskukselle. Suomen ekoin kauppakeskus -kampanja on toteutettu kokonaisvaltaisesti ja sen yksityiskohdat ovat vaikuttavia. Esimerkiksi jokaisessa liikkeessä tiedotettiin asiakkaille siitä, mitä käytännössä tarkoittaa Suomen ekoin kauppakeskus”, perustelee voittajan valintaa tuomariston puheenjohtajana toiminut Seedi Oy:n toimitusjohtaja Marko Parkkinen ja jatkaa: ”Euroopan ensimmäinen toiminnanaikainen LEED-kultasertifikaatti on osoitus edelläkävijyydestä ekotehokkuudessa. Voimme perustellusti puhua jopa Euroopan ekoimmasta kauppakeskuksesta.”
Tuomariston jäsen, johtaja Maisa Romanainen Stockmann Oyj:stä kiittää Sellon kampanjan vuorovaikutteisuutta: ”Tuomaristoa ilahdutti se innovatiivinen tapa, jolla kauppakeskus on laaja-alaisesti tavoitteissaan, toiminnassaan ja kampanjaviesteissään edistänyt ekotehokasta toimintatapaa yhdessä niin asiakkaiden, kauppojen henkilöstön kuin muidenkin sidosryhmien kanssa”.
”Sello toimii ekologisesti 24/7”, kertoo kauppakeskuksen toimitusjohtaja Matti Karlsson. Sellossa on muun muassa käytössä tarkka kiinteistötekniikan seuranta ja ohjaus. Lisäksi haluamme myös vilkkaan alueemme aktiivisena jäsenenä tarjota tietoa kaikille ekologisuudesta kiinnostuneille. Olemme toteuttaneet tietoiskuja ja julisteita aiheesta, muun muassa kauppakeskuksen jokaisessa myymälässä on infopaketteja myyjien käyttöön. Internetiin olemme koonneet sivuston, josta löytyy eko-ohjeita kuluttajille. Suomen ekoin kauppakeskus ei ole pelkästään kampanja, vaan jatkuvan parantamisen toimintamalli kaikessa kauppakeskuksemme toiminnassa”, kuvailee Matti Karlsson.
Vuoden Kauppakeskuskilpailussa oli mukana yhdeksän kauppakeskusta, jotka tekivät viime vuonna jonkin merkittävän kauppakeskusteon. Finaaliin pääsivät Sellon lisäksi kauppakeskus Iso omenan ”Suuri lelukeräys” ja kauppakeskus Jyväskylän Forumin ”Iloinen remppa”. Myös nämä kampanjat oli suunnattu suoraan keskuksen lähialueen asukkaille korostaen kauppakeskuksen roolia yhdyskunnan monipuolisena palvelu- ja tapahtumapaikkana.
Vuoden kauppakeskuskilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys ry. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Marko Parkkinen Seedi Oy:stä, Maisa Romanainen Stockmann Oyj:stä ja Marianne Heikkilä Marttaliitto ry:stä. Valintakriteerinä oli kauppakeskusteko, joka on merkittävä, innovatiivinen ja ympäristöystävällinen. Lisäksi arvioitiin keskuksen johtamista ja tuloksellisuutta.