Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailun voittajateot näyttävät, että suomalaiset kauppakeskukset haluavat panostaa yhteisöllisyyteen ja lähialueen sujuvan arjen kehittämiseen.
Kauppakeskus Mylly on yksi kisassa palkituista kauppakeskuksista.
Omat sarjansa Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailussa voittivat Lippulaiva Espoosta, helsinkiläiset Kaari ja Kamppi Helsinki sekä Mylly Raisiosta. Kunniamaininnan saivat Koskikeskus Tampereelta, Espen Vaasasta ja yhteistyötä tehneet pääkaupunkiseudun Tripla, Kaari, Iso Omena ja Jumbo-Flamingo.
Kauppakeskusten huhti-kesäkuun 2022 kävijämäärät kasvoivat 25 prosenttia vastaavasta ajankohdasta vuonna 2021. Pandemian luomaa eristäytyneisyyttä puretaan yhteiskunnassa edelleen. Yhteisöllisyys ja sen kehittäminen ovat tärkeitä myös kilpailuun osallistuneille kauppakeskuksille.
“Monet palkituista teoista ovat pandemian triggeröimiä, mutta on luonnollista pyrkiä yhteisöllisyyteen. Ihmistä ei ole luotu elämään eristäytyneenä, vaan yhteisöllisyys lisää hyvinvointia. Kauppakeskukset ovat kokoontumispaikkoja, joissa voimme olla sosiaalisia ja yhteydessä toisiimme”, perustelee tuomariston puheenjohtaja Terhi-Anna Wilska, kulutustutkija ja sosiologian professori Jyväskylän yliopistosta.
Palkituista kauppakeskuksista Lippulaiva on vienyt yhteisöllisyyden huomioimisen pisimmälle: lähialueen perheet ja nuoret osallistuivat kauppakeskuksen kehittämiseen jo rakennusvaiheessa.
“Kaupallinen menestyminen ei sulje pois laajempaa yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta – päinvastoin. Ihmisiä osallistamalla voidaan puuttua monenlaisiin sosiaalisiin ongelmiin. Esimerkiksi nuorten ajanvietosta kauppakeskuksissa on puhuttu negatiivisesti, mutta kun heidät otetaan mukaan suunnitteluun, saadaan muutettua tilannetta”, kuvailee Terhi-Anna Wilska.
”Yhteisöllisellä otteella kehitetään samalla pitkäaikaisia asiakassuhteita. Näen siinä pidemmän aikavälin trendiä ja mahdollisuuksia – se ei ole vain hetken hurmos, jonka jälkeen palataan normaaliin”, tuomariston jäsen ja Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.
Palkittuja ja kunniamainintoja live shoppingista parkkipaikkoihin
Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailussa palkittiin vuonna 2021 toteutettuja tekoja. Kilpailussa oli ensimmäistä kertaa neljä sarjaa, joihin osallistui yhteensä 24 kauppakeskustekoa ympäri Suomea.
Arjen sujuvuuden ja yhteisöllisyyden kehittämistä oli Lippulaivan lisäksi mukana myös muissa kauppakeskusten voittajateoissa: Kaari palvelee paremmin paikallisia ruokalähettejä, ravintolayrittäjiä ja asiakkaita esimerkiksi lähettien oman parkkipaikan avulla. Kamppi Helsinki järjesti elämyksellisiä live shopping -tapahtumia. Myös Myllyn mittavassa brändiuudistuksessa osallistettiin asiakkaita jakamaan “Myllyn-oransseja" kuvia.
Kunniamaininnoilla huomioitu Koskikeskus kehitti vuokralaisten ja asiakkaiden tyytyväisyyttä; Espen järjesti muotinäytöksen yhteistyössä paikallisten talenttien kanssa, ja Tripla, Kaari, Iso Omena ja Jumbo-Flamingo tekivät yhteisen 007-elokuvan sound & motion -kampanjan Clear Channelin ja Mall Voicen toteuttamana.
Kilpailun tuomaristossa olivat Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta, Ari Hokkanen Suomalaisesta kirjakaupasta, Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Jari Koistinen Mercadasta, Otto Oksanen NCC:ltä ja Kaisa Vuorio Propdeasta.
Fakta: Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
Lisätietoja kilpailusta
Lisätietoa voittajateoista
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppakeskusjohto ja alan asiantuntijat kohtaavat. Visiona on menestyvä ja kehittyvä kauppakeskusliiketoiminta, jossa kauppa ja palvelut muodostavat houkuttelevan kokonaisuuden.
Uutista korjattu 9.11.2022 Kamppi Helsinki järjesti elämyksellisiä live shopping -tapahtumia. Ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa Live Shopping -tapahtuman järjesti Helsinki Outlet, ei Kamppi Helsinki, kuten uutisessa oli aiemmin mainittu.