Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.
Kauppakeskusten merkittävistä toimialoista kauneuden ja terveyden tuotteiden myynnin kasvu ylsi toisella vuosineljänneksellä kaksinumeroisiin lukemiin. Kokonaismyynnin kasvua siivitti myös kauppakeskusten suurin toimiala, päivittäistavara- ja tavaratalokauppa, jonka myynnin kasvu ylitti edelleen inflaatiovauhdin ja nousi yli kahdeksaan prosenttiin. Myös kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti kasvoi reippaasti, yli seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Alkuvuonna huikeisiin kasvulukuihin noussut kahviloiden ja ravintoloiden myynnin kasvu hidastui huhti-kesäkuussa ja jäi vajaaseen kolmeen prosenttiin. Myös muodin ja asusteiden myynnin kasvu hidastui ja jäi toisella neljänneksellä 1,4 prosenttiin. Sisustamisen ja kodin tarvikkeiden sekä viihde- ja vapaa-ajan palvelujen myynti laski vuoden toisella neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kuluvan vuoden kesäkuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,4 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa käyttöaste nousi hienoisesti maaliskuun lopun tilanteesta ja oli yli 96 prosenttia. Pienten kaupunkiseutujen kauppakeskusten käyttöaste pysyi lähes ennallaan ja oli kesäkuun lopussa hieman alle 93 prosenttia.
”Kauppakeskusten kävijämäärät ovat kehittyneet positiivisesti, ja kauppakeskusten palvelutarjonta vetää hienosti puoleensa. Käyttöasteet ovat edelleen korkealla tasolla ja niin pääkaupunkiseudun kuin muiden suurten kaupunkien yli 96 prosentin tasoa voidaan pitää varsin hyvänä”, toteaa Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n varapuheenjohtaja Jukka Vakula.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Aineistossa on mukana 51 kauppakeskusta. Vertailukelpoisesta, ns. like-for-like-indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.
Lisätietoja:
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI, puh. 050 3018 933
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Niitty, Sello HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla KAUNIAINEN Grani VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä KEMPELE Zeppelin KUOPIO Matkus LAHTI Karisma, Trio RAISIO Mylly TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi YLÖJÄRVI Elo Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa HÄMEENLINNA Goodman KERAVA Karuselli KOTKA Pasaati KOUVOLA Veturi LAPPEENRANTA IsoKristiina LOHJA Lohi MIKKELI Stella PORI IsoKarhu, Puuvilla ROVANIEMI Revontuli, Sampokeskus SALO Plaza TORNIO Rajalla På Gränsen VAASA Espen