Kampin kauppakeskuksen ylimmissä kerroksissa sijaitseva Kortteli toteutti erinomaisesti kehittäjien vision uudesta ravintola- ja palvelutarjonnan standardista, arvioi Kauppakeskusteko 2017 -kilpailun raati ja valitsi uuden konseptin vuoden 2017 kauppakeskusteoksi. Tuomaristo kiitti Korttelia erityisesti sen avaamisen hyvästä ajoituksesta. Kokonaisuus tarjoaa monipuolisia ravintolapalveluita sopivasti juuri nyt, kun ulkona syöminen on tullut olennaiseksi osaksi kaupunkikulttuuria. Korttelissa on myös onnistuttu hyödyntämään asiakkaiden arvostus ja kiinnostus huippukokkeja kohtaan.
Kortteli syntyi tarpeesta houkutella lisää asiakkaita Kampin keskuksen ylimpiin kerroksiin ja halusta hyödyntää sieltä avautuvia hulppeita maisemia. Joulukuussa avatun ravintola- ja palvelukerroksen toiminta-ajatus pohjautuu innovatiiviseen yrittäjäjoukkoon, joka on luonut kiinnostavan kokonaisuuden yhteistyössä kauppakeskuksen kanssa.
Korttelin lanseeraus oli merkittävä tapahtuma Helsingissä ja siitä kohistiin jo etukäteen. Oli ennennäkemätöntä, että kaupungin kiinnostavimmat ravintolat ja kokit palvelevat asiakkaitaan kauppakeskuksessa, ja jo kuukausia ennen avausta huhuttiin siitä, ketkä ovat mukana. Avajaisia vietettiin näyttävän kutsuvieraskaartin kanssa ja uusi ravintolakokonaisuus sai paljon mediajulkisuutta.
Vuoden kauppakeskustekoa valinnut raati arvosti tapaa, jolla koko asiakaskunta levitti sanaa Korttelista ja osallistui tehokkaasti sen markkinointiin muun muassa sosiaalisessa mediassa. "Kampin keskuksessa oli rohkeutta ajatella asioita uudella tavalla ja tehdä rohkeasti jotain erilaista. Korttelin onnistunut avaaminen osoitti, että kokeilu kannatti ja huomio oli taattu", kiittää kauppakeskustekotuomariston puheenjohtaja Harri Holmström. Sekä kävijä- että myyntitavoitteet on Korttelissa ylitetty ensimmäisten kuukausien aikana ja kaupunkilaiset ovat löytäneet uuden "olohuoneen" hyvin.
Finalisteista Itis sai kunniamaininnan ramadanin päätösjuhlan tuomisesta kauppakeskukseen. Itiksen asiakaskunta on jo huomattavasti monikulttuurisempaa kuin muualla Suomessa ja heinäkuussa 2016 muslimiasiakkaita päätettiin palvella erityisen hyvin heidän vuoden tärkeimmän juhlansa, id-al-fitrin aikana. Itiksessä järjestettiin tuolloin useita tapahtumia ja liikkeissä sekä ravintoloissa oli myös juhla-aikaan liittyviä tarjouksia. Muslimiasiakkaat kokivat, että heidän tunteensa hyväksynnästä ja kuulumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan vahvistui, mutta valtaväestöltä Itis sai myös runsaasti negatiivista palautetta kampanjasta
Kauppakeskustekokilpailun tuomaristo kiitti Itistä oivaltavasta markkinoinnista, jossa hyödynnetiin hienosti alueen erityispiirteitä. Kampanja vahvisti kauppakeskuksen monikulttuurista ja suvaitsevaista brändiä, ja oli yhteiskunnallisesti tärkeä kannanotto, kunniamaininnan perusteluissa sanotaan.
Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Tavoitteena on nostaa esiin hyviä esimerkkejä uusista ideoita, joita toteutetaan suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat innovatiivisuus, asiakkaille syntyvä arvo ja teon kaupallinen vaikuttavuus. Kilpailun voittajan valinneessa raadissa olivat vuonna 2017 Harri Holmström, Pekka Matvejeff, Liisa Nikkanen ja Kari Luoto.
Lisätietoja:
Harri Holmström, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 845 5726
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, puh. 040 485 7596