Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kuva: Kauppakeskus Myyrmanni
”Oli ilahduttavaa nähdä, että tämän vuoden kilpailussa painottuivat selkeästi yhteisöllisyys, eri sidosryhmien osallistaminen ja asiakaskokemus”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja ja Lyko Finlandin Retail Manager Armi Aho.
Uusien palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa finaaliin ylsi viisi tekoa. Voittajaksi tuomaristo valitsi Myyrmannin. Kauppakeskuksen valtavan muutosprojektin myötä keskuksen tarjonnassa tapahtui merkittävä muutos ja asiakkaiden asiointi helpottui. Tuomaristo arvosti paremman asiakaskokemuksen ja liiketoimintavaikutusten lisäksi sitä, että projekti vietiin läpi suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.
Lisäksi kunniamaininnan sai kauppakeskus Goodman, joka onnistui asiakaskokemuksen parantamisessa niin ikään haastavassa kilpailuympäristössä.
Kauppakeskus Lauttis pokkasi voiton vastuullisuuden kategoriassa, jossa huomioidaan niin ympäristö, sosiaaliset tekijät kuin yritysvastuu. Lauttis toteutti vuoden aikana yli 30 yhteistä, eri kokoista tempausta Lauttasaaren asukkaiden kanssa. Näiden tapahtumien avulla kauppakeskus mahdollisti yhteisöllisyyden kehittymisen asukkaiden paikallisena kumppanina.
Kunniamaininnan samassa kategoriassa sai myös Lahden kauppakeskus Trio, joka on onnistuneesti osallistanut nuoria kauppakeskuksen viihtyvyyden lisäämiseksi.
Markkinoinnin ja viestinnän kategoriassa tuomaristo kiinnittää huomiota innovatiivisuuden lisäksi ajankohtaisuuteen ja julkisuusarvoon. Tänä vuonna kategoriassa loisti kirkkaimmin Kauppakeskus Mylly teollaan TikTokin sisältökonsepti. Kauppakeskus onnistui TikTokin valloituksessaan pitkäjänteisellä sisällöntuotannolla ja sitoutti nuoria monipuolisilla, ajan hermolla olevilla sisällöillä.
Lisäksi Hansakorttelin syötävän hyvä, yhteisöllinen tapahtuma Piispis-munkin ympärillä sai tuomaristolta kunniamaininnan.
Digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategoriassa finaalitaisto käytiin kahden digitaalisen kanta-asiakasohjelman välillä. Tänä vuonna kategorian voitti Kauppakeskus Seppä.
Tuomariston mukaan ensiluokkaisesti toteutettu Seppä Klubi palvelee laajasti eri kohderyhmiä, ja sillä on saatu aikaan vaikuttavia tuloksia niin sovelluksen käyttäjämäärissä kuin myyntituloksissa.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa nostetaan esiin vuoden innovatiivisimpia ja menestyneimpiä kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä kategoriassa. Voittajat julkistettiin 14.11.2024 tilaisuudessa Kauppakeskusliiketoiminnan vuosiseminaarissa.
Tänään julkaistiin myös Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksi, jonka mukaan kauppakeskusten kävijämäärä on tasaisessa kasvussa. Kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kauppakeskusten kokonaismyynti supistui kuluvan vuoden heinä-syyskuussa tasan yhdellä prosentilla vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tiedotteen voit lukea täällä.
FAKTA: Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu
Lisätietoja kilpailusta
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Lisätietoa voittajateoista
Myyrmanni: Karoliina Hurmerinta, p. 020 766 4532
Lauttis: Heli Vainio, p. 0400 505 607
Mylly: Mira Salo, p. 040 778 5515
Seppä: Mikko Seppälä, p. 044 723 8832