Suomen Kauppakeskusyhdistys, RAKLI ja KTI Kiinteistötieto Oy järjestivät aamukahvitilaisuuden toimialojen murroksista. Tilaisuudessa järjestettiin myös workshop, jossa keskusteltiin uudesta toimialaluokittelusta, jonka Suomen Kauppakeskusyhdistys on valmistellut.
Syy toimialaluokitusten uudistamiseen on siinä, että kauppakeskusten tarjonta on monipuolistunut ja vanha toimialajako on nykyisellään liian suppea lajittelemaan nykyisiä toimijoita.
Aamun workshopin tavoitteena oli keskustelun ja kommenttien avulla muotoilla uusi toimialaluokitus palvelemaan tarkoitustaan muuttuneessa toimintaympäristössä. Uusi toimialaluokitus nähtiin positiivisena muutoksena, mutta puheenvuoroissa korostettiin sitä, että vertailukelpoisuus on säilytettävä uudesta ja vanhasta luokittelusta saadun tiedon välillä.
Toimialaluokituksen lisäksi tilaisuudessa esiteltiin näkemyksiä toimialojen murroksista ravintola- ja kahvilaliiketoiminnassa. Kampin kauppakeskusjohtaja Tiina Fågel CBRE:stä tarjosi kauppakeskuksen näkökulmaa murroksesta alalla sekä Kotipizza Groupin operatiivinen johtaja Heidi Stirkkinen antoi ravintolakonsernin näkökulmaa toimijana kauppakeskusympäristössä.
Fågel kertoi kahvila- ja ravintolatoimialan näkymistä kauppakeskuksissa nyt ja tulevaisuudessa, joka varsinkin Kampin kauppakeskuksessa on merkittävässä roolissa. ”Food is new fashion”, tiivisti Fågel.
Fågel kertoi puheenvuorossaan myös heidän Kampin viidennen kerroksen Kortteli-konseptista, joka kokoaa alleen kattojen ylle ravintoloita sekä muita palveluita. Korttelin tarkoituksen oli tuoda kauppakeskusympäristöön monipuolisesti toimijoita, joita ei ole siellä ennen nähty. ”Korttelin toimijoita yhdistää yrittäjävetoisuus sekä korkeatasoisuus ja tästä pyritään tekemään ravintola- ja palvelutarjonnan uusi standardi”, totesi Fågel.
Myös ravintoloille kauppakeskukset antavat kasvun mahdollisuuden. Kotipizza Groupin Heidi Stirkkisen mukaan kauppakeskuksista löytyy mielenkiintoisia kauppapaikkoja. ”Liiketoimintamme ydin on franchising-yrittäjyydessä. Tämän takia yrittäjän tueksi on tärkeää huomioida hyvät tilat hyvän liiketoiminnan pohjaksi”, kertoi Stirkkinen. Kotipizza Groupin strategian merkittävä näkökulma tulee megatrendien kautta. Keskeistä on miten muutosajurit muokkaavat sitä, mistä ravintolaruoka ostetaan, missä ruoka nautitaan ja miten annos kuljetetaan. Stirkkinen esitteli myös heidän uusimman konseptin No Pizzasta, jossa on otettu digitalisaation tuomat mahdollisuudet huomioon. Ravintolassa ei toimi lainkaan käteinen ja siellä voi tilata jo etukäteen verkkokaupan tai sovelluksen kautta.